For fire år siden tryglet han om å få endret farlig perrong. Endelig skjer det noe

ENDELIG: I 2015 gikk ordfører Bent Inge Bye hardt ut og krevde tiltak fra Jernbaneverket på Mjøndalen stasjon. Nå jubler han – perrongen blir utvidet, og det ganske så snart.

ENDELIG: I 2015 gikk ordfører Bent Inge Bye hardt ut og krevde tiltak fra Jernbaneverket på Mjøndalen stasjon. Nå jubler han – perrongen blir utvidet, og det ganske så snart. Foto:

I 2015 fryktet ordfører Bent Inge Bye i Nedre Eiker at liv kunne gå tapt som følge av smal perrong på Mjøndalen stasjon. Nå skjer det noe.

DEL

NEDRE EIKER: Perrongen til spor 2 på Mjøndalen stasjon er smal, på det meste 2,6 meter. Vinterstid med snø og is er den ekstra ille for togpassasjerene.

I februar 2015 møtte Drammens Tidende ordfører Bent Inge Bye på perrongen. Han var svært bekymret for bredden og krevde tiltak fra Jernbaneverket – nå Bane Nor.

– Det er uforsvarlig å bruke denne perrongen i dag. Jeg har hørt om flere som har falt fra perrongen og ned på skinnegangen – én ble sågar reddet i siste liten før toget kom, sa ordføreren den gang.

Han hadde nylig sendt et strengt brev til Jernbaneverket ved jernbanedirektøren og bedt om at planene om å flytte trafikken til spor 1 blir forsert.

Her skrev han blant annet: «Dessverre går jeg med frykt for at det kan skje ulykker med tragisk utfall ved Mjøndalen stasjon».

Endelig skjer det

Men Jernbaneverket kunne ikke love noe før tidligst 2018. I fjor kom løftet om at perrongen skulle utvides.

Og nå skjer det. I mars i år fikk Nedre Eiker kommune brev fra Bane Nor, som ville ha strakstiltak for å utvide perrongen. 159 meter av perrongen skal nå utvides til 2,60 meters bredde.

Årsaken til at de sendte brev til kommunen var for å be om fritak for søknadsplikt etter plan- og bygningsloven. Det ville nemlig forenkle saksgang, oppstart og gi raskere utbedring av perrongen.

Med tanke på ordførerens engasjement for saken er det ikke rart at det tok kommunen under to uker å si ja til fritak for søknadsplikt.

– Hurra, hurra, men dette var på høy tid. Jeg er sjeleglad for at liv ikke har gått tapt, sier Bent Inge Bye til Drammens Tidende.

Saken fortsetter under bildet

UTBEDRES: Perrong 2 på Mjøndalen stasjon skal utvides til 2,60 meter. 159 meter av perrongen blir nå bredere.

UTBEDRES: Perrong 2 på Mjøndalen stasjon skal utvides til 2,60 meter. 159 meter av perrongen blir nå bredere. Foto:

– Ikke én dag for tidlig

Han legger til at det ikke er én dag for tidlig, og viser blant annet til et nylig uhell på perrongen i Drammen der en kvinne falt ned på skinnegangen.

– Dette er ekstra viktig i Mjøndalen der både Sørlandsbanen og Bergensbanen passerer i full fart. Du kan jo tenke deg når passasjerer med barnevogn og kofferter står der på den smale perrongen i snøføyka, sier Bye,

Nå er dette et tiltak som ifølge Bane Nor ikke må godkjennes av Jernbanetilsynet. Denne perrongen er ett av flere slike sikringstiltak rundt om i landet, håper for Nedre Eiker og Mjøndalen stasjon er at arbeidet kommer raskt i gang.

« ... tiltaket vil gi en tryggere hverdag for alle som ferdes på perrongen på Mjøndalen stasjon.» konkluderer Bane Nor.

– Dette er på overtid, dette har jeg ventet på lenge, sier ordføreren.

Artikkeltags