– Toget ville ha nødbremset ved signalfeil

Foto:

Direktør i Letbanen, Michael Borre, sier det foreløpig ikke er noe som tyder på signalfeil ved planovergangen der to buskerudværinger omkom lørdag.

DEL

TRUSTRUP, DANMARK: Ulykken hvor en far (34) og sønnen (7) omkom etter et sammenstøt med et tog lørdag formiddag, skjedde på planovergangen som krysser Albøgevej i Trostrup i Norddjurs kommune. Det skriver blant andre Midtjyllands Tidende.

(Se kart lenger ned i saken)

Overgangen, som har navnet Overgang 102, var foreløpig ikke sikret med bommer. Dette skulle gjøres i forbindelse med en oppgradering av overgangen. Oppgraderingen skulle gjøre det lovlig å kjøre i hundre kilometer i timen forbi overgangen. I dag er fartsgrensen 75 kilometer i timen.

Oppgraderingsprosjektet er ifølge avisen Århus Stiftstidende planlagt fullført 1. oktober 2019.

Ifølge Midtjyllands Tidende har det vært normal trafikk på banestrekningen siden klokken 5 søndag morgen. Da banen var stengt, var dette mellom stasjonene Hornslet og Grenaa.

Lørdag var blant annet Mike Klemmensen, nabo til ulykkesstedet, svært kritisk til den tekniske tilstanden på planovergangen. Han hevder det har vært blant annet problemer med signalanlegget de siste dagene. Sent lørdag kveld tilbakeviste Letbane kritikken.

Søndag ettermiddag skriver Århus Stiftstidende at Letbanen ikke har registrert noen hendelser med signalfeil eller nødbremsing på strekningen.

– Ville ha nødbremset ved signalfeil

– Når letbanen kommer kjørende fram mot en overgang i 75 kilometer i timen, passerer toget et punkt som skal registrere at toget kommer. Da går klokkene ved overgangen i gang med å kime, og det kommer blinkende lys i trekantene, siden dette er en sikret overgang. Så får føreren av toget en bekreftelse på at varslingsanlegget er aktivert. Om føreren ikke får den bekreftelsen, nødbremser toget fra 75 kilometer i timen til 0 på veldig kort tid. Dette skjedde ikke i går, og det har ikke skjedd andre ganger siden 30. april, forteller Michael Borre hos Letbanen til Århus Stiftstidende.

Ifølge avisen jobber den danske Havarikommisjonen nå døgnet rundt på stedet.

Har levert lyd- og videoopptak

– Vi har hatt det travelt med å finne relevant materiale. Det gjelder også lydopptak og videoopptak. Dette er jo et moderne togsystem, så det finnes videoopptak fra toget i kjøreretningen. Toget sidespeil er ikke sidespeil, men kameraer. Alle de opptakene har vi gitt til Havarikommisjonen, forteller Letbanens direktør Michael Borre til Stiften.

Nå avventer politiet havarikommisjonens rapport. Ifølge vaktsjef Martin Christensen ved Østjyllands politi, er den neppe politiet i hende før om en god stund.

– Det vil ta dager, trolig også uker, før vi har denne rapporten. Først da vil vi kunne sammenligne den med våre egne undersøkelser på stedet, og kanskje få et svar på hva som har hendt, sier Christensen til Drammens Tidende.

Saken oppdateres.

Artikkeltags