Fikk ny bombrikke, mistet rabattavtalene

Torleif Hovde har kjørt over et halvt år uten rabattavtalen han tegnet med E18.

Torleif Hovde har kjørt over et halvt år uten rabattavtalen han tegnet med E18. Foto:

Av
Artikkelen er over 6 år gammel

Torleif Hovden fikk tilsendt ny bombrikke i posten, men rabattavtalene han hadde fra før ble ikke med.

DEL

TØNSBERG: Dermed kjørte han rundt med en bombrikke uten de gode rabattavtalene han hadde tegnet, uten å vite det.

– For en stund siden fikk jeg ny bombrikke i posten fordi de sikkert skal sikre at brikken ikke skal gå ut på batteri og fungere som den skal. Jeg fikk også beskjed om å returnere den gamle brikken. Jeg vet at også andre fikk ny brikke omtrent samtidig, forteller Hovden til Kjør.
 

Tapte penger

Nylig fikk han faktura Tønsberg Hovedvegfinans. På fakturaen er Hovden også belastet for passeringer på E18.

– Jeg stussa litt over dette, siden jeg mente å huske at jeg har egen avtale med E18. Jeg gikk derfor inn på nettet for å sjekke avtalen. Da oppdaget jeg at den gamle, makulerte brikken fremdeles er registrert på E18 avtalen, følgelig har jeg ikke fått den rabatten jeg hadde forventet, og pengene jeg har betalt i forskudd til E18 har stått uvirksomme, sier Hovde.

– Jeg synes det er rart at det ikke er et system som gjør at brikkebytte registreres og automatisk viderefører gamle avtaler. Det falt meg ærlig talt ikke inn at jeg måtte passe på dette. Alternativt hadde jeg forventet å få en veldig klar advarsel om at jeg må huske å registrere den nye brikken på de selskapene jeg har rabatt hos.

Hovden kjørte over et halvt år med den nye brikken før han oppdaget feilen. Heldigvis ferdes han sjelden på E18, så det var ikke snakk om de store summene som ble tapt, men noen hundrelapper ble det.

LES OGSÅ: 19 bomselskaper styres fra Drammen

Godkjent og henlagt

– Jeg synes ikke de tapte pengene er så ille. Men jeg synes det er prinsipielt feil ikke å informere kundene sine om dette. Tenk på dem som pendler fram og tilbake gjennom E18 hver dag, da kan det fort bli en del penger, sier Hovden.

Han klaget saken inn til E18. I brevet han fikk tilbake står det at klagen er godkjent og henlagt. Han får derfor ikke pengene tilbake. Hovde ønsker nå å gå ut med denne saken for å gjøre andre oppmerksomme på feilen han mener bomselskapet gjør.

Automatisk fornyelse

Oddveig Kipperberg, daglig leder hos Tønsberg Hovedvegfinans, kjenner seg ikke igjen i Hovdens historie. Hun forteller at fornyelse av bombrikkene skjer automatisk hver femte eller sjette år. Da sender bomselskapet ut nye brikker til sine kunder der alle tilleggsavtaler blir videreført.

– Etter min oversikt har vi ikke sendt ut nye brikker til Vestfoldområdet nå, så denne utsendelsen er nok utenom vår felles fornyelsesrunde. I så fall bør kunden passe på at alle tilleggsavtaler blir videreført, sier Kipperberg.

Generelt oppfordrer Kipperberg at kundene tar kontakt så fort de mistenker at noe ikke stemmer, da vil Tønsberg Hovedveifinans hjelpe kundene til å ordne opp.

– Det er veldig viktig at riktig bilnummer og riktig adresse er registrert, sier Kipperberg.

– Det er mulig det skal være slik at tilleggsavtaler skal bli videreført automatisk, men det fungerte ikke for meg. Så jeg anbefaler alle som får nye brikker å dobbeltsjekke at de har rabattavtalene på plass, sier Torleif Hovden.

LES OGSÅ: Rådyrt å drifte bomveier

Artikkeltags