Glemte lånepapirer i prøverom

I prøverommet på denne butikken på Magasinet glemte den DnB Nor-ansatte kundens lånesøknad. Søknaden inneholdt en rekke sensitive personopplysninger, blant annet kopier av pass og selvangivelser. Den bankansatte hentet papirene dagen etter.

I prøverommet på denne butikken på Magasinet glemte den DnB Nor-ansatte kundens lånesøknad. Søknaden inneholdt en rekke sensitive personopplysninger, blant annet kopier av pass og selvangivelser. Den bankansatte hentet papirene dagen etter. Foto:

Av
Artikkelen er over 9 år gammel
DEL

Kunden leverte lånesøknaden sin til DnB Nor. Hun skjønte ingenting da de sensitive papirene dukket opp hos Vero Moda.

DRAMMEN: Tirsdag 10. august søkte en kvinne om lån hos DnB Nor på Bragernes torg. I tillegg til lånesøknaden, leverte hun kopier av sitt eget og mannens pass og begges selvangivelser.

Søknaden inneholdt en detaljert oversikt over ekteparets privatøkonomi. Også sju leiekontrakter med personopplysningene til leietakerne fulgte med.

Dagen etter ble kvinnen oppringt av en ansatt på klesbutikken Vero Moda på Magasinet. Butikkpersonalet hadde funnet en mappe med alle papirene hun hadde levert til banken.

Skulle bytte kjole

– Stor var min overraskelse ettersom jeg ikke hadde vært i denne butikken i det hele tatt. På det aktuelle tidspunktet befant jeg meg i Sandvika, forteller kvinnen.

Da hun kom til butikken for å plukke opp mappen, var den allerede hentet av personen som hadde glemt den. En sykmeldt DnB Nor-ansatt skulle frakte lånepapirene til en annen avdeling. På veien var hun innom klesbutikken.

– Den bankansatte har ringt meg og beklaget. Hun skulle bare innom Vero Moda og bytte en kjole. Veska hennes var så liten at hun ikke fikk plass til papirene, sier lånekunden.

Kontaktet ikke kunden

Butikkpersonalet opplyste den DnB Nor-ansatte om at de hadde ringt lånekunden. De ble forsikret om at kunden ville bli kontaktet for å få en forklaring.

– Det skjedde ikke. Banken kontaktet meg flere ganger for å få tilleggsopplysninger uten å opplyse meg om at papirene mine hadde vært på avveie, sier kvinnen.

Til slutt spurte hun direkte. Da innrømte banken det som hadde skjedd.


– Jeg opplevde det som om banken har prøvd å bagatellisere hendelsen. Det var bare tilfeldigheter som gjorde at jeg fikk vite om det, sier lånekunden.

Fryktet ID-tyveri

Kvinnen har tidligere vært utsatt for ID-tyveri. Hun ser med gru på hva som kunne skjedd hvis personopplysningene til ni personer hadde kommet i gale hender.

– Jeg synes det er svært skremmende at banker, som krever kopi av pass for at man skal få åpnet en konto, ikke ivaretar sensitive dokumenter bedre, sier kvinnen.

– Vi som kunder blir hele tiden innprentet å være vaktsomme. Men det er åpenbart at det skal ligge et enda større ansvar på banken når det gjelder håndtering av personopplysninger.

DnB Nor må forklare seg

Den uheldige lånekunden har anmeldt saken til politiet. Hun har også meldt fra til Datatilsynet.

Tilsynet har nå bedt banken om en redegjørelse både for denne konkrete saken og for bankens rutiner for håndtering av personopplysninger.

Ifølge informasjonsrådgiver Trude Talberg-Furulund i Datatilsynet er slike hendelser svært sjeldne.

– Men så lenge dette oppleves belastende for kunden, forventer vi at banken går gjennom rutinene sine. De fleste banker har gode rutiner for å håndtere sensitive opplysninger, men dette er uansett noe som ikke skal skje, sier hun.

– Dette skal ikke skje

– Vi legger oss helt flate. Her har det skjedd en menneskelig glipp. Det skal ikke skje, sier Thomas Midteide, informasjonsdirektør i DnB Nor-konsernet.

– Når konfidensielle papirer skal fraktes fra et kontor til et annet, skal det skje på forsvarlig vis. At en ansatt har forlagt slike dokumenter er veldig beklagelig.

– Hvordan fraktes vanligvis slike dokumenter?

– De fraktes fysisk mellom kontorer av ansatte. Men det er sjelden de kommer innom en butikk på veien, sier Midteide.

Selv om papirene ikke ble liggende lenge på klesbutikken, forsikrer informasjonsdirektøren om at banken tar hendelsen svært alvorlig. Han har ikke hørt om lignende saker tidligere. Ifølge Midteide har DnB Nor vanligvis full kontroll på kundenes personopplysninger.

– Vi kommer nå til å gå gjennom rutinene våre på nytt. Da vil vi også se på om vi har informert lånesøkeren godt nok, sier han.

Er du på farta? Følg dt.no på mobil. m.dt.no

Artikkeltags