Gå til sidens hovedinnhold

Sjåføren siktet rett på fronten

Artikkelen er over 8 år gammel

Trailersjåfør Tore Tandberg (39) prøvde å svinge unna, men møtet med kassevognen var ikke mulig å unngå.

BUSKERUD: Det var en helt vanlig mandag for noen år siden. Lastebilsjåføren fra Geithus hadde lastet opp noen brakker på Sætre, og kjørte i retning Drammen.



– Jeg fikk øye på en liten kassebil som kom imot meg i høy fart. Jeg bremset opp og la bilen helt ut i grøfta, men kassevognen kom bare nærmere og nærmere, og jeg forsto at han siktet på meg. Sammenstøtet var voldsomt, og jeg skjønte med en gang hvordan utfallet måtte bli, forteller han.

– Tiden føltes veldig lang, men jeg var sjanseløs. Jeg la merke til at sjåføren i kassebilen holdt et stivt blikk. Han så meg rett i øynene helt til han kolliderte ansikt til ansikt med meg, legger han til.

Ville ikke se

Selv ville han se minst mulig.

– Jeg hadde snakket med noen kamerater om en slik situasjon på forhånd, og var på en måte forberedt på hvordan jeg skulle reagere. Det var heldigvis mange som kom til stedet, og jeg er glad dette ikke skjedde på en øde vei midt på natta. Da måtte jeg har involvert meg mer, forteller han.

39-åringen ble sittende i lastebilen til ambulanse og politi kom. Tandberg ba om å bli geleidet vekk fra området slik at han slapp å se den andre bilen.

– Jeg tror at det har hjulpet meg videre. Jeg har ingen bilder i hodet, og etter et par dager på sykehus var jeg i jobb igjen, forklarer Tandberg.

Han vet ikke hvem den omkomme er, hvor han kommer fra eller noe om hans familiesituasjon. Tandberg har heller ikke noe ønske om å vite mer.

LES OGSÅ: Tanken han ikke vil tenke

God politijobb

Drammens Tidende har snakket med flere som er «kollegahjelp» for tungbilsjåfører som blir involvert i en dødsulykke. De forteller om svært ulik håndtering av yrkessjåførene etter en slik ulykke.

– Før var det standard at førerkortet ble beslaglagt uansett. Dette er det heldigvis slutt på når årsakssammenhengen er klar, sier Guttorm Tysnes i lastebileierforbundet.

– Det er svært viktig at sjåførene ikke blir kriminalisert, og at de kommer på jobb igjen så fort som mulig, forklarer han.

– Jeg fikk veldig god behandling av lensmannskontoret i Røyken. De ga umiddelbart klart uttrykk for at dette ikke var min skyld, forteller Tore Tandberg som føler at denne bekreftelsen var viktig.

LES OGSÅ: Mange selvmord på veiene

Ulykkeskommisjon

Statens vegvesen har en egen kommisjon som rykker ut på alle «varme» dødsulykker.

– Trafikkulykker med dødelig utfall der årsaken er sykdom eller selvdrap, blir tatt ut av ulykkesstatistikken. Hvor mange som faller inn under hvilken kategori opplyser vi ikke, sier Kirsti Huserbråten i veivesenet.

– Dette er et svært vanskelig tema, og noen ganger vet ikke de pårørende at det er snakk om selvdrap.

LES OGSÅ: Alkohol skyld i hvert unaturlige dødsfall

Forsikringen ryker

Kan det dokumenteres sykdom eller andre forhold som faller inn under begrepet utilregnelighet, vil de etterlatte få full erstatning.

– Er det snakk om tilregnelighet vil det bli en 100 prosent avkorting på eget kjøretøy og eventuelt andre forsikringer, forteller fagsjef Tor Hefre i Gjensidige.

Dersom det er personer som ikke burde hatt førerkort, og ikke oppfylte kravene til førerkort da de fikk legeattesten fra fastlegen sin, har forsikringsselskapene i ytterste konsekvens anledning til å fremsette regress mot legen for sine utlegg.

– Det har ikke skjedd ennå, men jeg ser ikke bort i fra at det kan skje i fremtiden, sier Tor Hefre.

LES OGSÅ: Vil snakke om mannens selvmord

Veldig vanskelige saker for politiet

Politiet skal ha konkrete bevis, eller svært sterke indikasjoner før de konkluderer med selvdrap i trafikken.

Av og til ligger det igjen et brev til familien når noen velger å ta sitt eget liv.

– Finner vi slike bevis er det selvfølgelig lettere å konkludere, men det er ikke alltid det er like opplagt, forteller politiinspektør Dag Lyngås i Søndre Buskerud politidistrikt (SBPD).

Han forteller at politiet etterforsker alle saker på samme måte, men at de skal være veldig sikre før de konkluderer med selvdrap.

– Vi undersøker alltid så godt vi kan, men saker med mistanke om selvdrap er svært krevende. Det er mange pårørende som rammes på flere sider, forklarer han.

Av og til ber pårørende om innsyn i politietterforskningen og de tilhørende dokumenter.

– Dette har de anledning til og for mange handler det om å forsøke å finne svar. Det er aldri lett å være etterlatt i slike situasjoner, sier Lyngås.

Forsikringsselskapene har også anledning til å be om innsyn i politiets etterforskning.

LES OGSÅ: Flere selvmord i trafikken enn antatt

Kommentarer til denne saken