Gå til sidens hovedinnhold

Dette har du krav på

Artikkelen er over 6 år gammel

Kommer bagasjen, eller? Den store skrekken er at bagasjen ikke dukker opp på båndet når du er på reise.

Ifølge en undersøkelse gjort av Forbrukerrådet frykter 14 prosent av de som har bagasje med seg på fly at den ikke kommer fram.

– Det er synd at såpass mange har klump i halsen ved bagasjebåndet. Dessverre viser undersøkelsen at en av fem også har opplevd bortkommet bagasje de siste tre årene, så den bekymringen er ikke ubegrunnet, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

Men forbrukerne har – heldigvis – gode rettigheter når bagasjen forsvinner ut i det blå.

– Hvis forsinkelsen er på noen få timer, vil det være naturlig at du kan få dekket for eksempel toalettartikler. Varer den lenger, vil du kunne få dekket klær, men det er en forutsetning at utgiften skyldes nødvendige behov, sier Flønes.

Fyll ut skjemaet

Om du er så uheldig at bagasjen ikke ligger på det rullende båndet må du umiddelbart gi flyselskapet beskjed, understreker Flønes. Som regel er det mulig å kontakte de som tar hånd om bagasjen for ditt flyselskap ved bagasjeutleveringen, og det finnes et standardskjema kalt PIR (Property Irregularity Report) som skal fylles ut.

– Det er den beste kvittering du kan ha. Mange flyselskap vil kreve at du sender inn en original PIR for at du skal få erstatning. Spør etter skjemaet for å slippe trøbbel, sier Flønes.

Om du mottar bagasjen i ettertid må du klage skriftlig til flyselskapet for å få tilbake utgiftene forsinkelsen har medført. Husk å legg ved kvitteringene for ekstrautgiftene, og legg også merke til at fristen for å kreve erstatning er 21 dager etter at bagasjen er kommet til rette.

– Du vil også kunne få dekket transport til og fra flyplassen for å få hentet bagasjen. Ofte får du bagasjen på døra av flyselskapet, slik at du sparer det utlegget, tipser direktøren.

Reiseforsikring

Om bagasjen ikke dukker opp etter 21 dager regnes den som tapt. Da kan du kreve erstatning for bagasjens verdi.

– Det er et tak på hvor mye du kan kreve. Maksimumsbeløpet varierer etter hvilket land du skal reise fra eller til. Derfor bør du ikke legge spesielt verdifulle gjenstander i bagasjen. Gull og smykker bør du ha i håndbagasjen, sier Flønes.

Innenfor EU og EØS pluss noen flyvninger utenfor er grensen på 10.000 kroner, mens den kan lavere for andre flyvninger. Beløpet står i vilkårene til flyselskapene.

– Og pakker du ned bunaden i kofferten, kan det være greit å ha en god reiseforsikring i bakhånd. Du kan også mot et gebyr få økt erstatningssummen hos flyselskapet, påpeker direktøren.

Misfornøyd med hjelpen

Undersøkelsen avdekker også at en av fire er misfornøyd med hjelpen fra flyselskapet om bagasjen forsvinner. Flønes sier at du bør klage skriftlig om du føler at du ikke får det du har krav på.

– Fører ikke klagen frem kan du gå til Transportklagenemnda, eller Pakkereisenemnda dersom det er en pakkereise, forteller Ingeborg Flønes.

Er bagasjen tapt i et EU-land skal du klage til det lokale klageorganet. Ta kontakt med Forbruker Europa for hjelp.

Bagasjeråd:

  • Unngå dyre gjenstander i bagasjen.
  • Fyll ut PIR på flyplassen.
  • Spar på kvitteringer for utlegg og send krav til flyselskapet.
  • Ved uenighet klag til Transportklagenemnda eller Pakkereisenemnda. (ANB)

 

Andre saker på dt.no:

 

Drammenserne er smarte boligkjøpere

 

Disse to har allerede funnet tonen

 

MIF-kapteinen legger opp

 

 

 

 

Kommentarer til denne saken