ØVRE EIKER: Hadde agenturjegerne innenfor klesbransjen i 2006 kunnet se inn i fremtiden – nærmere bestemt til en hvilken som helst bygate i Norge høsten 2013 – ville definitivt kampen om Parajumpers-agenturet blitt hardere.

– Jeg var på rett sted til rett tid, innrømmer Øyvind Holmen (43), som så først inn i krystallkula – og sikret seg salgsrettighetene på de italienske jakkene i Norge. I fjor omsatte selskapet hans, Ventus Nordic, for 48 millioner.

Å treffe bølgen

Riktig sted var St. Tropez, nærmere bestemt utenfor et butikkvindu der en av de aller første Parajumpers-jakkene sto utstilt. Det italienske selskapet hadde nettopp sluppet sin første kolleksjon – og Holmen var i byen på ferie. Den ble uten tvil en lønnsom affære.

– Man må stole på sin egen magefølelse, og ha en viss teft, forklarer Hokksund-mannen om sitt eget blinkskudd med jakkene på det norske markedet. Ikke helt uten grunn.

– Og så har jeg jo vært i bransjen i mange år, og hatt flere andre store agenturer som Napapiri og Calvin Klein tidligere.

LES OGSÅ: Gunn Cecilie (33) ville aldri stilt i olabukse på jobb

Hard jobb

Fagsjef ved Handelshøyskolen BI, Odd Gisholt er enig.

– Det handler om å treffe bølgen – den riktige bølgen, svarer han på spørsmålet om hva som gjør at noen skyter gullfuglen når de skaffer seg et agentur, mens andre ikke treffer blinken i det hele tatt.

– Du må ha god nese – eller teft om du vil, god bransjeforståelse og være flink til å forhandle fram gode avtaler med leverandøren, fortsetter han.

– Og så må du få distribuert varene dine- få de ut i butikk, og ikke minst jobbe dag og natt. Det er bare å brette opp ermene, påstår han.

Holmen innrømmer at hardt arbeid, stort nettverk og kjennskap til bransjen er suksesskriterium. Nå har imidlertid selskapet hans redusert antall forhandlere, stengt all netthandel av merket og rett og slett gjort det vanskeligere å få kjøpt seg en jakke – helt bevisst:

– Vi sier nei til nye forhandlere hver dag. Vår filosofi er å gjøre merket enda mer eksklusivt. Man skal ikke finne en Parajumpers på hvert hjørne, sier han, men vil ikke si noe mer nøyaktig om antall jakker solgt, enn at det utgjorde mesteparten av omsetningen i fjor.

Og om du ikke ennå vet hvilken jakke Holmen har tjent et ukjent antall millioner på; ta deg en tur ut på gata. Se etter jakken med den gule hempa og merket PJS. Da går det ikke mange minuttene før en person eller to passerer i iført den italienske jakken i prisklasse 6.000- 12.000 kroner.

LES OGSÅ: Her får du byens dyreste jeansrumpe

LES MER:

Snart tom for barneluer til 1.400 kr

Foreldre punger ut for jakker til 8000 kroner

- Skoleuniform løser motepresset

– Du får ikke vist fram hvem du er