RSA Suzuki blir Isuzu-importør

Dette er den nye Isuzu D-max som kommer til Norge i november.

Dette er den nye Isuzu D-max som kommer til Norge i november.

Av
Artikkelen er over 11 år gammel

Etter mange års fravær kommer Isuzu tilbake til Drammen og Norge.

DEL

Etter 23 år med Suzuki har bedriften bestemt seg for å spre satsningen på to kjente japanske merker.

- Vi har snappet opp det eneste interessante merke som i lang tid har vært uten representasjon i Norge sier markedssjef i RSA Suzuki, Morten Wettergren, til dt.no.

Full satsning på barsk pickup

I begynnelsen av november starter nysatsningen. Isuzu har lansert en helt ny pickup som bilimportøren på Gulskogen ser et stort og godt potensial i.

- Isuzu har konsentrert seg om nyttekjøretøyer siden 1994. Vi skal satse ene og alene på en pickup som kalles D-Max, men den leveres i både en todørs og en firedørs variant, sier en alltid like entusiastisk Wettergren.

Forrige gang Isuzu var representert i Norge, så var det drammenseren Gunnulf Bergheim som hadde hånd om importen. Mange vil huske firehjulstrekkeren Isuzu Trooper, som blant annet konkurrerte med Mitsubishi Pajero i annen halvdel av 80-årene.

Både gamle og nye forhandlere

Storparten av dagens Suzuki forhandlere skal henge med på lasset. I tillegg kommer en del andre forhandlere, som ikke har hatt tilknytning til RSA Suzuki tidligere.

- Noen av Suzuki-forhandlerne blir ikke med, fordi enkelte er etablert med konkurrenter til Isuzu D-Max. Noen vil være med på veksten i pickup markedet og blir helt nye forbindelser for oss, sier Wettergren, og understreker at det blir et stort forhandlernett som vil bestå av omtrent 80 forretninger spredt rundt over hele landet.

800 Isuzu'er til neste år

RSA Suzuki kommer ikke til å utvide staben på bakgrunn av den nye satsningen. I følge Wettergren er det tilstrekkelig å bruke organisasjonen slik den er i dag.

Ikke desto mindre råder det stor optimisme. Importøren legger opp til å selge omtrent 800 Isuzu'er til neste år. Enkelte konkurrenter opererer med firesifrede salgstall.

Argeste konkurrent blir trolig Nissan Navara. Isuzu'en har nemlig en 3-liters diesel-
motor som standard, og ytelsene er 163 hk/333 nm. Bilen tåler henger med tre tonn tillatt totalvekt, og godkjent kapasitet på lasteplanet er ett tonn. Med andre ord en pickup som er en smule barskere enn de fleste konkurrentene i Norge.

Suzuki i forventet nedoverbakke

Etter fjorårets bruduljer rundt det nye CO2-baserte avgiftsregimet i Norge, så gikk ledelsen i RSA Suzuki hardt ut mot ordningen. Dette skyldtes at Suzuki kom svært uheldig ut av det nye regimet.

Dette resulterte i en svær nyregistrering av Suzuki Grand Vitara før nyttår i 2006. Selv om drammensbedriften har greid å snekre sammen en annen prislapp enn det teorien tilsa, så har allikevel Suzuki-salget gått i nedoverbakke i 2007.

Men markedssjef Morten Wettergren peker på at den nye pickup'en havner i et interessant vekstmarked. Den store interessen for SUV'er de siste årene, har også smittet over på barske pickup'er. Enkelte vil simpelhen ha en SUV-liknende pickup, istedet for en vanlig SUV.

- Enkelte av de som ser etter en SUV på grønne skilter, kan like gjerne ende opp med en pickup, hevder Wettergren, som er sikker på at denne satsningen er riktig for Suzuki-importøren.

Artikkeltags