DRAMMEN: Den energiske bilimportøren kommer i julestemning av den røde MiTo-en på Holmen. En ny modell han faktisk har bestilt 150 eksemplarer av.

– Vi er nok litt mer «gærne» enn andre i bilbransjen. Jeg blåser i hva som har skjedd med Alfa Romeo i Norge før, fastslår Dunvold.

Neste år har han planer om å selge 1.000 biler.

Motor Gruppen AS i Oslo, som har gjennomført en styrt avvikling av merket, har solgt magre 51 biler i år. I august i fjor varslet konsernsjef Magnus Brask Rustad italienerne om at det var slutt, etter sju år som importør.

Dårlig investering

– Det var en dårlig investering. Vi kom fram til at vi ikke ønsket å tape mer penger, fastslår Brask Rustad overfor Drammens Tidende. I stedet jobber han nå for å bli Renault-importør.

– Det blir i hvert fall ikke noe problem å slå deres fjorårssalg, konstaterer en smilende Dunvold.

Han har 250 biler i bestilling allerede. Sju måneder er gått siden Rutebileiernes Standardiseringsaksjeselskap (RSA) tok over importen av Fiat, også fra Motorgruppen AS.

– Alfa Romeo hører sammen med Fiat, og har også samme eier. Det lå i kortene at vi skulle overta begge, sier Dunvold.

Bilsalget opp, nye ansettes

Sterk egenkapital

– Vi har økonomiske muskler til å tørre å ha flere biler i landet enn Motor Gruppen gjorde. Skal vi få til dette, må vi tørre å satse tungt, understreker Dunvold.

En bokført egenkapital på 273 millioner kroner bidrar til at RSA kan satse høyt. Tøffe startbestillinger har også gjort italienerne mer interesserte i å diskutere pris. Går det som Dunvold håper, blir Alfa Romeo vesentlig billigere.

– I løpet av neste år skal vi ha 40 forhandlere, sier Dunvold, som også legger opp til å bruke flere titalls millioner på markedsføring.

kvalitetstroFiats markedsandel i Norge ender på rundt én prosent i år, aller mest på grunn av suksess med småbilen Fiat 500.

– Vi bør klare tilsvarende med Alfa Romeo. Om ikke neste år, så i 2011, sier Dunvold, som tror det er en sult etter Alfa Romeo i Norge.

– Hva med det evigvarende kvalitetsspørsmålet?

– Vi har færre reklamasjoner på Fiat 500 enn på noen Suzuki, svarer Dunvold, som ikke tror Alfa Romeo er noe dårligere enn konsernsøster Fiat.