RSA tar over importen av Alfa Romeo i Norge

Daglig leder Frank Dunvold blir sett på som en offensiv figur i det norske bilimportørmiljøet. Her poserer han med sitt siste trekk: Alfa Romeo MiTo. Ut av ingenting bestilte han like godt 150 stykker, og sjokkerte italienere som er vant til langt mindre bestillinger fra Norge. Nå står 19 av dem på Holmen.

Daglig leder Frank Dunvold blir sett på som en offensiv figur i det norske bilimportørmiljøet. Her poserer han med sitt siste trekk: Alfa Romeo MiTo. Ut av ingenting bestilte han like godt 150 stykker, og sjokkerte italienere som er vant til langt mindre bestillinger fra Norge. Nå står 19 av dem på Holmen.

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

RSA-sjef Frank Dunvold ringer julen inn med å ta over importen av italienske Alfa Romeo i Norge. Nyttårsforsettene på Gulskogen er heftige.

DEL

DRAMMEN: Den energiske bilimportøren kommer i julestemning av den røde MiTo-en på Holmen. En ny modell han faktisk har bestilt 150 eksemplarer av.

– Vi er nok litt mer «gærne» enn andre i bilbransjen. Jeg blåser i hva som har skjedd med Alfa Romeo i Norge før, fastslår Dunvold.

Neste år har han planer om å selge 1.000 biler.

Motor Gruppen AS i Oslo, som har gjennomført en styrt avvikling av merket, har solgt magre 51 biler i år. I august i fjor varslet konsernsjef Magnus Brask Rustad italienerne om at det var slutt, etter sju år som importør.

Dårlig investering

– Det var en dårlig investering. Vi kom fram til at vi ikke ønsket å tape mer penger, fastslår Brask Rustad overfor Drammens Tidende. I stedet jobber han nå for å bli Renault-importør.

– Det blir i hvert fall ikke noe problem å slå deres fjorårssalg, konstaterer en smilende Dunvold.

Han har 250 biler i bestilling allerede. Sju måneder er gått siden Rutebileiernes Standardiseringsaksjeselskap (RSA) tok over importen av Fiat, også fra Motorgruppen AS.

– Alfa Romeo hører sammen med Fiat, og har også samme eier. Det lå i kortene at vi skulle overta begge, sier Dunvold.

Bilsalget opp, nye ansettes

Sterk egenkapital

– Vi har økonomiske muskler til å tørre å ha flere biler i landet enn Motor Gruppen gjorde. Skal vi få til dette, må vi tørre å satse tungt, understreker Dunvold.

En bokført egenkapital på 273 millioner kroner bidrar til at RSA kan satse høyt. Tøffe startbestillinger har også gjort italienerne mer interesserte i å diskutere pris. Går det som Dunvold håper, blir Alfa Romeo vesentlig billigere.

– I løpet av neste år skal vi ha 40 forhandlere, sier Dunvold, som også legger opp til å bruke flere titalls millioner på markedsføring.

kvalitetstroFiats markedsandel i Norge ender på rundt én prosent i år, aller mest på grunn av suksess med småbilen Fiat 500.

– Vi bør klare tilsvarende med Alfa Romeo. Om ikke neste år, så i 2011, sier Dunvold, som tror det er en sult etter Alfa Romeo i Norge.

– Hva med det evigvarende kvalitetsspørsmålet?

– Vi har færre reklamasjoner på Fiat 500 enn på noen Suzuki, svarer Dunvold, som ikke tror Alfa Romeo er noe dårligere enn konsernsøster Fiat.

Artikkeltags