– Slik vil ikke vi bygge veier

Tett i tett med rundkjøringer på E134 mellom Mjøndalen og Hokksund fører til at det blir tett i tett med kø i ettermiddagsrushet.

Tett i tett med rundkjøringer på E134 mellom Mjøndalen og Hokksund fører til at det blir tett i tett med kø i ettermiddagsrushet. Foto:

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Regjeringen varsler mer statlig planlegging av hovedveier. Bård Hoksrud (FrP) trekker fram E134 i Eiker-kommunene som et kroneksempel på hvorfor.

DEL

NEDRE EIKER: På en kun 6,4 kilometer lang strekning på E134, mellom Mjøndalen i Nedre Eiker og Hokksund i Øvre Eiker, er det hele fire rundkjøringer.

I ettermiddagsrushet fører alle rundkjøringene til lange køer, og irriterte bilister har lenge klaget på strekningen.

– Dette ville ikke skjedd på vår vakt, sier statssekretær Bård Hoksrud (FrP) i samferdselsdepartementet.

– Jeg kjenner godt til strekningen, og har mange ganger klødd meg i hodet om hvorfor det er så mange rundkjøringer der. Her burde de funnet bedre løsninger, legger han til.

– Mer statlig styring

Hoksrud sier samferdselsdepartementet har sett seg lei på at lokalpolitikere går inn for trafikkløsninger som fører til køer og lave fartsgrenser på hovedveiene.

Nå varsler departementet sterkere statlig styring av planleggingen for europaveiene og riksveiene.

– Vi vil ha mer statlig styring, blant annet for å unngå situasjoner som på E134, sier han.

Hoksrud mener europaveien hadde fungert langt bedre med færre rundkjøringer, og heller noen få tilførselsveier.

– Generelt ønsker vi færre rundkjøringer på slike veier. I tillegg vil vi at de legges utenfor tettstedsende med kun noen få, gode tilførselsveier, sier han.

Det er kommunene som er planmyndighet for hovedveiene. Ordfører Ann Sire Fjerdingstad (H) i Øvre Eiker er imidlertid like misfornøyd med rundkjøringene på E134 som bilistene som stamper i kø.

– Kommunen er planmyndighet, men i denne saken er det Statens vegvesen som styrer. Når de vil sette opp rundkjøringer som trafikksikkerhetstiltak, så er det vanskelig for lokalpolitikere å gå imot det, sier hun.

LES OGSÅ: Vil ha bedre sykkelveier

– Dyrt alternativ

Ordfører Bent Inge Bye (Ap) i Nedre Eiker sier seg helt enig.

– Vi er planmyndighet, men kommer fram til løsninger med veivesenet. Dermed blir det tullete å si at staten skal ha mer makt. Vi sitter ikke og planlegger uavhengig av dem, sier han.

Anders Hagerup i Statens vegvesen bekrefter at de har foreslått rundkjøringene som trafikksikkerhetstiltak.

– De ble etablert i samråd med kommunene. Vi er klar over at de reduserer fremkommeligheten, men de er førstehjelp for å få opp sikkerheten på strekningen, sier han.

– Kunne dere ikke valgt en bedre sikkerhetsløsning?

– Alternativet er toplanskryss, men det er veldig dyrt.

LES OGSÅ: Ingen råkjøring etter innføring av nye fartsgrenser

Mindre støy

Det var på Dagsnytt 18 tirsdag at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) opplyste at han ønsker mer statlig styring når det gjelder hvor viktige veier skal gå. Han vil blant annet at det tas mer hensyn til gjennomgangstrafikk ved å legge alle hovedfartsårer utenom sentrum og tettsteder.

Slik får også lokalsamfunnene mindre støy, slitasje og lokal forurensning.

Hoksrud sier det er regjeringen, og ikke veivesenet, som vil gjennomføre planleggingen.

– Vi kommer ikke til å lesse på med statlige planer, men større prosjekter vil bli statlig regulert. Noen veier er av nasjonal betydning, og da må vi være mer framtidsrettet, sier han.

LES OGSÅ: Kaoskrysset er aktivert – og nye køer har oppstått


Andre saker på dt.no:

Tiltale: Grove overgrep mot barn

Høibråten tok på seg skylden for tapet

Rykket ut etter melding om savnet kajakkpadler

Artikkeltags