Suzuki-importør i Drammen reddes av Fiat

VALUTASMELL. Suzuki-importør Svein Tollef Helling er sterkt rammet av svak krone og sterk yen. Mens andre japanske bilfabrikker tar valutarisikoen selv, sliter RSA med å selge Suzuki fordi bilene blir dyrere.FOTO: TORE SANDBERG

VALUTASMELL. Suzuki-importør Svein Tollef Helling er sterkt rammet av svak krone og sterk yen. Mens andre japanske bilfabrikker tar valutarisikoen selv, sliter RSA med å selge Suzuki fordi bilene blir dyrere.FOTO: TORE SANDBERG

Av
Artikkelen er over 9 år gammel

Salget av Suzuki har gått til bunns i første halvår, men importøren reddes av relanseringen av Fiat.

DEL

DRAMMEN: Av de 15 største bilmerkene i drammensdistriktet har ingen falt så hardt og brutalt som Suzuki. For importøren RSA på Gulskogen har antall nyregistreringer i første halvår i år falt med 69 prosent. Det skyldes mer enn bare finanskrisen.

– Vi har fått en skikkelig valutasmell. Med en rekordsvak krone mot japanske yen er det blitt særdeles vanskelig, sier Svein Tollef Helling, hovedeier i RSA og den som har bygget opp selskapet som Suzuki-importør i Norge.

Salget går ned

Det totale bilsalget i Drammen er gått ned med 24,5 prosent sammenlignet med første halvår i fjor. De aller fleste bilmerker går tilbake, men ingen så mye som Suzuki.

Det var først i oktober i fjor at bilbransjen fikk merke finanskrisen og at bilsalget stupte. Nå nærmer salget seg de gamle høyder fra i fjor hvis man ser på juni tallene, og på slutten av året kan salget i enkeltmåneder overgår fjoråret.

– Totalsaget i år blir vel rundt 85.000-90.000, og i 2010 kan det bli solgt mellom 90.000 og 100.000 personbiler på landsbasis, tror Helling.

Da er trøsten at Fiat, som RSA overtok fra nyttår, opplever salgsøkning. Dog skal det legges til at det var fra et meget lavt nivå.

– For våre forhandlere har det vært godt å få et bilmerke til, hvis ikke ville dette året blitt begredelig, sier Helling.

LES OGSÅ: Toyota Drammen AS ønsker nye ansatte velkommen

Turbulent

For Fiat har hatt mange turbulente år i Norge. Bilmerket er det tredje største i Europa, men ligger langt etter i Norge, for tiden på 20. plass på landsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Helling mener likevel det er riktig å satse nå i nedgangstider og har store forhåpninger til fortjeneste i fremtiden.

– En modell, Fiat 500, har vært en kjempesuksess. Vi er utsolgt til september, sier Helling.

Lystig lesning for Volvo

Ser vi på registreringstallene så langt i år, så er det lystig lesning for Volo, BMW og Subaru. Selv om Subaru også rammes av yenkursen, så har ny dieselmotor til spesielt Forester vært meget vellykket.

For Volvo og BMW var juni rene drømmemåneden, med økning sammenlignet med samme måned i fjor på henholdsvis 75 og 92 prosent. Volvo får hjelp av at to bilforhandlere, Bilia og Kverneland Bil, konkurrerer knallhardt. Samtidig bidrar nok nybygget til Bilia og samlokalisering med Volvo til økt slag for BMW. Begge merker har så langt i år solgt mer enn fjoråret.

Artikkeltags