DRAMMEN: Planen er nemlig at det våren 2019 skal plantes 278 trær og 10.000 blomstrende stauder og prydgress langs de rundt 700 meterne med splitter ny firefeltsvei, ifølge Statens vegvesen.

Akkurat nå pågår det intens forskning på ulike jordtyper og plantetyper – for vekstene som kommer langs Bjørnstjerne Bjørnsons gate skal tåle eksos og skitt fra biler, frost, snø, is og salt om vinteren og tidvis ekstremnedbør i sommerhalvåret.

– På Lindum utenfor Drammen tester vi ut rundt 20 ulike typer jordblandinger med sand, silt, leire og kompost i laboratorium. Det er spesielt viktig å finne de riktige blandingene av jord slik at overvannet blir infiltrert raskt samtidig som jorda holder nok på fuktigheten til at planter kan vokse, forteller landskapsarkitekt Kirstine Laukli i Statens vegvesen til etatens egne nettsider.

I beste fall kan altså de nye plantene, når de er på plass, hindre, eller i alle fall minske, oversvømmelser på Strømsø. Teknikken kalles regnbed, og er mest kjent fra USA og Canada. Dette er aldri testet ut i Norge tidligere.

Nå blir altså Drammen prøvekanin, og deretter er det to andre lokale veistrekninger som får æren av regnbed-beplantning: Riksvei 23 i Lier (Linnes-Dagslett) og en bit av nye E134 gjennom Kongsberg (E134 Damåsen-Saggrenda).

Landskapsarkitekt Laukli er spent.

– Det blir nok litt prøving og feiling i starten. Man må regne med at en del planter ikke klarer seg og må byttes ut. Men det er jo en del av forsøket å finne ut hva som går og hva som ikke går. Da må man regne med at en del planter dør.

– Men jeg håper og tror vi skal lykkes med å gjøre denne sentrumsgata i Drammen til en grønn bygate og vakker promenadegate innbyggerne og brukerne kan bli stolte av, sier hun.

LES OGSÅ: