Gå til sidens hovedinnhold

Medieelever settes på prøve

Artikkelen er over 8 år gammel

– En skikkelig virkelighetstrening, sier Ingvild Skagen Hammerstad (19).

DRAMMEN: Tredjeklassingene ved Medier og kommunikasjon på Åssiden videregående skole har i to intense dager hatt ansvaret for pressesenteret på konferansen Ung 3.0 på Union Scene i Drammen.

Konferansen omhandler ungdom og deres medieliv, arrangert for skolebibliotekarer og lærere i Buskerud og Vestfold. Nå smiler arrangøren og skryter av elevenes arbeid. 

LES OGSÅ: Historielærer vil ha dataspill i timen

Positiv arrangør

– Elevene intervjuer og filmer. Det handler om at de skal være synlige. Vi reklamerer med levende ungdom tilstede på konferansen, noe som er veldig moro, sier en av arrangørene av konfenransen, Jannicke Røgler.

13. og 14. mars har elevene jobbet intenst som journalister, tv-reportere, filmfotografer, fotografer og redigerere. Selv om beina flyr «veggimellom», er humøret blant ungdommen på topp.

Jeg får sjansen til å utvikle og teste mine mediekunnskaper, sier en engasjert Emma. I tillegg slipper vi å tenke på karaktervurdering og den slags stress.

Noen sitter bak PC-skjermen og jobber konsentrert med redigeringen, mens andre løper rundt som arbeidende journalister. 

– Ungdom får reele jobber, noe vi synes er viktig, sier Røgler. 

LES OGSÅ: Derfor valgte de disse linjene på videregående
LES OGSÅ: Færre søkte seg til medielinjen

– Tester kunnskapen

Arrangørene ønsket dekning av konferansen, og da var valget enkelt: Medieelevene ved Åssiden videregående skole.

Emma Øberg og Ingvild Skagen Hammerstad er to av dem, som i løpet av disse to dagene hatt ansvaret for mye av redigeringsjobben. De skryter av opplegget.

– Jeg får sjansen til å utvikle og teste mine mediekunnskaper, sier en engasjert Emma. I tillegg slipper vi å tenke på karaktervurdering og den slags stress, skyter Ingvild inn, før Emma fortsetter:

– Da blir jeg enda mere kreativ, sier hun. 

– Arbeidet elevene gjør her er også viktig for oss i ettertid, sier Røgler.

De som ønsker å fordype seg i forelesningene, bruker artiklene som avgangselevene har skrevet – med innslag av bilder og videointervjuer.

Som elever får de en meningsfyllt jobb i skoletiden, og de gjør en viktig jobb for oss, avslutter Røgler.

LES OGSÅ: Slik opplevde Julie sitt videregående valg

God læring

– Det er en veldig fin opplevelse og erfaring å jobbe i det praktiske liv. Elevene har deadliner å følge, noe man også har i den virkelige verden. I tillegg må en forholde seg til uforusette ting som oppstår. Dette er god læring, sier ressisør og filmlærer ved Åssiden videregående skole, Arne B. Rostad.

Tekstlærer ved skolen og tidligere programleder i NRK, Hilde Hummelvoll stiller seg svært positiv til opplegget elevene får delta på. 

– Dette er en strålende mulighet for elevene å få erfare hvordan det er å være journalist på jobb, med research, gjennomføring av intervjuer og redigering under tidspress. De har forberedt seg grundig, og nå leverer de et proft stykke arbeid, smiler en tydelig stolt lærer.

LES PÅ DT+: Julie (16) snuser: – Dette bildet bekymrer meg ikke
LES PÅ DT+: Skilsmissebarn selger kurs for foreldre

Kommentarer til denne saken