Terrorangrep førte til kraftig økning i mediebruk

Foto:

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

Terrorangrepene i Oslo og på Utøya førte til markert økt mediebruk i befolkningen. Trafikken på nett slo alle rekorder og både TV og papiravisene økte kraftig.

DEL

OSLO: Dagbladet og VG økte salget med henholdsvis 50 prosent og 23 prosent. Sistnevnte avis doblet trafikken til sin mobilutgave.

Del på Facebook


– Det er et resultat av at folk var på ferie. Samtidig viser det hvilket enormt informasjonsbehov folk har i etterkant av en slik tragisk hendelse, sier administrerende direktør Tor Jacobsen i VG Mobil til Dagens Næringsliv.

På VG Nett var trafikken langt over den tidligere rekorden på rundt 1,6 millioner brukere på en dag.

Dagbladets nettutgave hadde en økning fra 570.000 til 740.000 i antall unike brukere. Også trafikken på Dagbladet mobil ble nesten fordoblet sammenlignet med gjennomsnittet hittil i år.

NRK hadde ifølge avisa langt større oppslutning enn TV 2. Seertallene under NRKs nyhetssendinger samlet tre ganger så mange mennesker som en vanlig nyhetssending. I tillegg hadde NRK.no nesten en million brukere, ifølge NRKs analysesjef Kristian Tolonen.

Forskjellen i oppslutningen mellom nyhetssendingene på NRK og TV 2 blir atskillig mindre om man tar med de 200.000 seerne som fulgte TV 2 Nyhetskanalen på et tidspunkt på fredag. Nyhetskanalen har aldri tidligere hatt så høye tall.

– Det som ofte har vært bildet ved store nasjonale hendelser, er at vi har ligget veldig langt bak NRK. Vi er nærmere NRK enn vi har vært tidligere, sier TV 2s nyhetsredaktør Jan Ove Årsæther.

LES ALT OM TERRORANGREPENE PÅ UTØYA

Artikkeltags