Nykjøpt båt til bunns

SANK: En slik motorbåt, en Beneteau 650 Cabrio, ble tema for rettssak i Drammen etter at en båt levert Mandal i 2012 sank rett etter at den var kjøpt.foto: Erling Sande AS

SANK: En slik motorbåt, en Beneteau 650 Cabrio, ble tema for rettssak i Drammen etter at en båt levert Mandal i 2012 sank rett etter at den var kjøpt.foto: Erling Sande AS

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Den ene uken er du stolt kjøper av ny motorbåt. Uken etter ligger den under vann.

DEL

DRAMMEN: Det er hva en båtkjøper i Mandal opplevde i mai 2012. Båten, en Beneteau 650 Cabrio 2011-modell, hadde mannen kjøpt av Mandal Maritime, som igjen hadde kjøpt båten fra Erling Sande AS i Drammen.

Båteieren kontaktet forsikringsselskap som sendte takstmann. Takstmannen konkluderte med at båten hadde tatt inn vann som følge av produksjonsfeil, og båten ble deretter kondemnert.

Erstatning

Kun noen få dager senere fikk båtkjøperen en tilsvarende båt med motor, og kunne nyte sommeren i ny båt. Så langt, så greit.

Det som ikke var så greit var oppgjøret for båten som sank. Forsikringsselskapet avviste å dekke kostnadene fordi de ikke så seg som ansvarlige for skader knyttet til produksjonsfeil.

Erling Sande på sin side sendte regning på over 340.000 kroner til Mandal Maritime for erstatningsbåten. Denne nektet Mandals-firmaet å betale.

Dermed endte saken i Drammen tingrett, der Erling Sandes advokat krevde oppgjør fordi de mente båten var i kommisjonssalg, dessuten at Mandal Maritime skulle ha oppdaget feilen da de klargjorde båen. Mandal Maritime på sin side mente det var en produksjonsfeil som Erling Sande var ansvarlig for.

LES OGSÅ: Politiet: Brannen skyldes uhell mens de sov

Politiet: Brannen skyldes uhell mens de sov Slik kan du påvirke framtiden til nabolaget ditt

Frikjent

Konklusjonen i Drammen tingrett ble at båten ble ansatt som en vederlagsfri erstatningsbåt, og når den første båten ikke ble levert i kommisjon, så er ikke Mandal Maritime ansvarlige for å betale for erstatningsbåten. Dommen slår også fast at det ikke er sannsynliggjort at Mandal Maritime har gjort noe klanderverdig.

Dermed ble Mandal Maritime frikjent for kravet på 240.095 korner (pluss renter), og fikk medhold i sitt krav om at Erling Sande skal dekke kostnadene til redningsarbeidet av båten som sank, på til sammen 65.500 kroner.

– Ankefristen er ennå ikke utløpt, og vi har ikke bestemt oss for om vi skal anke. Vi er ikke enige i dommens konklusjon, men dette er ingen stor sak for Erling Sande AS, sier prosessfullmektig advokat Bjarte Røyrvik i
Svensson Nøkleby Advokatfirma ANS til Drammens Tidende.

Det er fortsatt mulig for Erling Sande AS å rette krav mot båtprodusenten, franske Beneteau.

LES OGSÅ: «Det er livsfarlig. Jeg kunne blitt most, men jeg var heldig»

Ronaldo skryter av Ødegaard