Gå til sidens hovedinnhold

Pendlere forsinket av 1.500 signalfeil

Artikkelen er over 7 år gammel

Det har vært nesten 1.500 signalfeil hittil i år. Men blir det egentlig gjort noe med det?

DRAMMEN/OSLO: Igjen har forsinkede tog gitt pendlerne problemer. Ukens første dag var en skikkelig blåmandag for pendlerne.



En signalfeil mellom Drammen og Asker førte til store forsinkelser på alle togene.

Ofte i rushtiden

Det stoppet ikke der, skal vi tro pendlere Nettavisen/dittOslo har snakket med. Avisen har blitt fortalt at det har vært signalproblemer i arbeidsukas tre første dager, både i morgen- og ettermiddagsrushet.

Selv om det ikke har bydd på de største forsinkelsene, og ikke berørt alle togene, så er det likevel til ulempe.

Tilsammen har det vært 1.456 signalfeil per 31. august i år. I fjor var det 1.692 i samme periode.  

Men hvor lenge skal egentlig pendlerne vente?

I tre dager forsøkte vi å få tallene over antall signalfeil fra Jernbaneverket. Etter gjentatte forsøk på å få svar fra kommunikasjonsavdelingen i Jernbaneverket, henvendte vi oss til assisterende direktør med en rekke spørsmål.

LES OGSÅ: Pendler-jubel for p-plasser

- Jobber kontinuerlig

Etter kort tid fikk vi endelig tilbakemelding fra pressekontakt Svein Horrisland på onsdag.

- Signalfeil og forsinkelser er ingen hemmelighet og har vært et problem over lang tid. Når skal alle problemene med signalfeilene løses opp i?

- Vi jobber kontinuerlig for å få ned feilene. Etter hvert rulles det mye felleseuropeiske signalsystmet, ERTMS, ut i Norge og skal være fullført i 2030. Da har vi store forventninger om betydelig forbedring, sier Svein Horrisland.

Systemet skal rulles gradvis ut, så bedringene vil man se i underveis. Horrisland har stor tro på at systemet vil få ned antall signalfeil.

LES OGSÅ: Jobber for fullt til og fra kontoret

- Ingen kompensasjon

dittOslo lurer videre på hvem som skal ta ansvaret for å rydde opp og hvem som er ansvarlig for feilene.

- Jernbaneverket har ansvar for infrastrukturens tilstand, men er avhengig av at det stilles tilstrekkelige midler til vedlikehold og fornyelse til disposisjon, kommenterer Horrisland.

- I løpet av denne ukens tre dager har det vært signalproblemer, som har ført til forsinkelser, hver dag. Hvordan skal dette kompensere kundene?

- Det er ingen kompensasjonsordninger fra Jernbaneverket i tilfeller som dette.

- Hvorfor blir ikke noe gjort?

- Det gjøres noe hele tiden og sentralt i Oslo har vi fått betydelige forbedringer etter den ekstraordinære vedlikeholdsinnsatsen som ble gjort gjennom tre somre.

LES OGSÅ: Tog eller bil til jobben? Hva er best?

Etterslep på 17 milliarder

- Hvorfor har dette pågått i flere år?

- Det skyldes at det gjennom mange år ikke har vært stilt nok midler til disposisjon til oppgradering av jernbanen, sier Horrisland.

Han anslår at det er et etterslep på 17 milliarder kroner på jernbaneanlegg.

- Vi har ansvaret for at dette skal fungere så godt vi kan, men vi er avhengig av midler fra politikerne. Det har vi også påpekt gjentatte ganger.

Kommentarer til denne saken