Trøtt? Slik blir du piggere nå

Grått, vått og veldig mørkt. Mangelen på lys påvirker mange. (Arkivfoto)

Grått, vått og veldig mørkt. Mangelen på lys påvirker mange. (Arkivfoto) Foto:

Av og
Artikkelen er over 5 år gammel

Sliter du deg gjennom dager omtrent uten dagslys. Her er søvnforskernes råd.

DEL

– Jeg er så trøtt.

– Jeg klarer nesten ikke å åpne øynene om morgenen.

– Jeg klarer ikke å holde meg våken om kvelden.



Høres det kjent ut?

Lys har alt å si

Tretthet kan ha mange årsaker. Nå i november, når dagene er svært korte og snøen har uteblitt, er det mange som føler at dagene er tunge, skriver Side2.

– Hvor mye vi sover henger sammen med hvor mye lys vi får. Lys pigger opp hjernen, sier professor Torbjörn Åkerstedt ved Stressforskningsinstitutet, Stockholms universitet til Dagens Nyheter.

En annen årsak er melatonin. Normalt topper dette hormonet seg rundt klokken fire om natten. Hormonet gjør at vi sover godt, men er lysfølsomt og får vi ikke tilstrekkelig med lys, så vedvarer effekten, forklarer han.

Slik kan du føle deg piggere

Det viktigste er å eksponere seg for dagslys, spesielt om morgenen. Er du lysømfintlig, så kjør opp dimmeren hjemme. Spre om deg med lys, med andre ord.

Studier viser at søvn mellom 6 og 9,5 timer er bra. Men at vi mennesker våkner naturlig etter fire timer.

Blir du deprimert eller føler at mørket påvirker deg svært negativt, bør du ta en tur til lege og snakke om det. Høstdepresjon er en helt reell diagnose for mange. Den har til og med et navn - seasonal affective disorder (SAD).

Fysisk aktivitet

Er du veldig trøtt, tving deg til å gjøre noe fysisk. Det vil uansett pigge deg opp.

– Fysisk aktivitet er bra mot alt, selv trøtthet, sier Torbjörn Åkerstedt.

Artikkeltags