Dette kan gi 900 i bot

Ifølge Frode Hofset i Skedsmo kommune, sykler så mange som 50-60 prosent av oss uten påbudt lys. - Vinteren er ingen unnskyldning for å la sykkelen stå. Kle deg godt og bruk gjerne piggdekk, så kan du sykle året rundt. Men husk å bruke lys! sier han engasjert.

Ifølge Frode Hofset i Skedsmo kommune, sykler så mange som 50-60 prosent av oss uten påbudt lys. - Vinteren er ingen unnskyldning for å la sykkelen stå. Kle deg godt og bruk gjerne piggdekk, så kan du sykle året rundt. Men husk å bruke lys! sier han engasjert. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Tror du det holder med refleks på sykkelen, tar du farlig feil.

DEL

Hvitt eller gult lys foran og rødt lys bak er nemlig påbudt, ved sykling i skumring eller mørke.



– Altfor mange tror det er tilstrekkelig med refleks. Da ender de som spøkelsessyklister som andre trafikanter kan ha store vanskeligheter med å se, forteller overingeniør Frode Hofset i Skedsmo kommune, til rb.no.

– Billig livsforsikring

Tirsdag morgen aksjonerte han utenfor Lillestrøm stasjon.

– Det er viktig å informere folk. Lys er en billig livsforsikring, sier Hofset, som delte ut sykkelkart, reflekser og nyttige sykkeltips til morgentravle lillestrømlinger.

– Kun 40–50 prosent bruker lys, anslår Hofset, og forteller at lysbruken i sykkellandet Danmark ligger på 80 prosent.

– Her i Norge oppfører mange syklister seg som fotgjengere. Vi har ingen skikkelig sykkelkultur, men det kan komme, mener han.

LES OGSÅ: Bussjåfør: - Skjerpings, folkens

Politiet innrømmer

Den manglende sykkelkulturen må også kunne sies å være i politiet. Politiet kan nemlig gi deg 900 kroner i forelegg, dersom du ikke bruker lys i mørket. Men:

– Verken jeg eller trafikkansvarlig hos oss kan huske at det noen gang er blitt ilagt et slikt forelegg, innrømmer stasjonssjef Stein Brynildsen i Lillestrøm politistasjon – tidligere leder for trafikkavdelinga i Romerike politidistrikt.

– Vi har tradisjonelt fokusert på hastighet, adferd, rus og bilbelte, fortsetter han.Her

LES OGSÅ: Her kjører bussen på rødt lys

– Burde ikke dere også hatt et sykkelfokus i «sykkelbyen Lillestrøm»?

– Jo, det kan du si. Det handler nok i stor grad om bevisstgjøring internt hos oss, svarer han.

– Personlig skjønner jeg ikke at folk tør å sykle uten lys. Det handler om å se og å bli sett, fortsetter Brynildsen.

Artikkeltags