Gå til sidens hovedinnhold

Da styreleder Stian (36) skulle ordne elbil-lading til borettslaget, var han aldri i tvil: – Økonomisk har det svart seg

Bør dere eie eller leie ladeanlegg? Ekspertene advarer mot flere fallgruver.

(Nettavisen)

Denne våren har mange borettslag og styreledere på kort tid fått en utfordring i fanget: Alle som bor i et sameie eller borettslag har rett til å få lade bilen sin hjemme. Det betyr at beboerne i fellesskap kan måtte ta regningen for å sørge for lademulighet til de som trenger det.

Borettslag som vil ha et nytt ladeanlegg, har to valg: Dere kan eie eller leie ladeanlegget.

Stian Gretland (36) fra Sarpsborg er ekstern styreleder i seks borettslag og sameier, og har bidratt til å etablere ladestasjoner for el- og hybridbiler i fem av disse. Alle er eid av fellesskapet i borettslagene, og ikke leid av en ladeaktør.

– For meg fremstår prisen på inngangsbilletten på leiemarkedet som lav, men siden kan det følge høyere kostnader som du ikke er klar over, sier Gretland.

Les mer: Dårlig elbil-nytt for norsk økonomi

Borettslag-styrelederen sier han kan forstå argumentene for å leie der det er skepsis mot høyere felleskostnader og der en liten andel kjører elbil. Samtidig mener Gretland at å eie ladeløsningen er det tryggeste på sikt.

– Man bør tenke gjennom beslutningen om å leie to ganger. Økonomisk har det svart seg for oss å eie, ettersom en slik investering fordeler seg over tiår, sier Gretland, som minner om at noen kommuner og fylkeskommuner har støtteordninger for ladeanlegg i borettslag og sameier.

Å eie lønner seg på sikt - og kan heve verdien på boligen din

Samfunnskontakt Unni Berge i Norsk Elbilforening sier at de færreste borettslag og sameier har særlig erfaring med å kjøpe inn ladeanlegg til større garasjeanlegg. Hun råder alle til å gjennomføre anbudsprosesser og hente inn ekstern rådgivning før en slik stor investering skal tas.

– Det viktigste et borettslag eller sameie må tenke på, er hva det vil koste over tid, enten du eier eller leier. Å sammenlikne livsløpskostnadene er helt nødvendig, og vi er generelt bekymret over at mange borettslag undervurderer hva det koster å leie over tid. Hvis du skal leie, bør du også ta med i utregningen hva det vil koste å kjøpe ut infrastrukturen dersom dere vil eie, sier Berge.

Ved å ta i bruk en leieløsning, tar ladeaktørene de store investeringene i forbindelse med etablering av ladeanlegget - mot en månedlig leiepris fra borettslaget. Bindingstiden er ofte på minst fem år.

Circle K er en av aktørene som både tilbyr eie- og leieløsning for borettslag og sameier. Salgssjef Jan Terje Elsrud er enig i at å leie en løsning på sikt er dyrere, men mener at leie gjør at boligselskapene unngår store investeringskostnader og risiko over tid.

– Dersom man eier et ladeanlegg, står boligselskapet og beboerne selv ansvarlig for å oppgradere og vedlikeholde anlegget etter garantitiden. Det kan for eksempel være å bytte ut ladeboksene. Ved en leieløsning, i hvertfall hos Circle K, vil dette ordnes og bekostes av leverandør, sier Elsrud.

Han oppfordrer borettslag-styrene til å sette seg godt inn i de to alternativene, og velge løsningen som passer best for dem.

Elbilforeningen mener det stort sett alltid vil svare seg over tid å eie, og at ladeanleggene vil kunne heve den samlede verdien på borettslaget eller sameiet.

Les også: Stor rift om brukte dieselbiler: – Går raskest på markedet nå

– Det er vanskelig å si nøyaktig hvor mye, men vi erfarer at hver leilighet i snitt blir verdt mellom 25.000 og 60.000 kroner mer når du kan vise til at ladeanlegget allerede er på plass, sier Berge.

Se opp for skjulte kostnader

Dersom borettslaget ditt skal gå til innkjøp av et ladesystem for el- og hybridbiler, er det spesielt to detaljer som kan komme overraskende for mange:

  • Du kan bli «bundet» til én ladeprodusent uten at du vet det
    – Dere bør være opptatt av bindinger. Mange anlegg som er i fellesgarasjer og borettslag har såkalte proprietær programvare, som betyr at du binder deg til en produsent for framtiden når du skal drifte systemet. Det kan være lurt å kjøpe ladebokser med åpne systemer, slik at du ikke binder deg til en produsent, sier Berge.
  • Nettleien kan gå opp
    Noen borettslag blir overrasket over at nettleien går opp. Hvis anlegget blir stort, kan man bli pålagt å betale effekttariff i nettleien. Det betyr i praksis en dyrere strømregning for alle. Hvor grensen for effekttariff går, er ulik avhengig av hvilket nettområde du bor i.

– Noen borettslag har klart å prosjektere seg ut av dette og havne under grensen for effekttariff. Vårt råd er at dette bør være en del av regnestykket på forhånd og noe man bør ta hensyn til i anbudsprosessen, sier Berge i Elbilforeningen.

Les mer: Tesla-effekt ga kjempehopp i elbilsalget: – Skal innrømme at jeg var bekymret

Les mer: Frykter ladekrise i Oslo: – Helt uforståelig