(Nettavisen)

Nylig viste en test fra prisjakt.no at nettbutikkene slår Tax Free på priser.

70 prosent av de undersøkte varene hos Color Line og 66 prosent av varene på Tax Free Gardermoen var billigere i norske nettbutikker.

Nettavisens prissammenligning viser et helt annet bilde. Undersøkelsen slår bena under forestillingen om at du som regel handler billigst på nett. Testen viser at det definitivt er store summer å spare på Tax Free.

1 av 7 varer får kraftige prispåslag på nettet

I en handlekurv på 21 varer, er 14 av produktene billigere på Tax Free. Varene får du 2400 kroner rimeligere på Tax Free på Gardermoen enn i nettbutikkene.

Utvalget består av sjokolade, parfyme og kosmetikk. Prisene på nett er sjekket på prisjakt.no. I de tilfellene vi ikke fant prisen her, har vi søkt på etablerte nettbutikker som selger parfyme og kosmetikk.

Prissammenligning viser et prispåslag på 67 prosent på totalsummen om du går for netthandel. Dermed får 2 av 3 varer kraftige prispåslag på nett.

Varehandelekspert, Odd Gisholt, mener folk lar seg lure av at det er enkelt og bekvemt å handle på nett.

– Det som skjer nå er at netthandelen er i ferd med å stabilisere seg, etter at de ikke har økt så mye de siste årene. Netthandelen er i ferd med å få seg en smell, sier han.

Les tilsvaret fra prisjakt.no lenger ned i saken.

Nettavisens prisundersøkelse viser at Tax Free knuser nettbutikkene på pris:

  • Fra 20 til 43 prosent rimeligere for sjokoladeproduktene.
  • Fra 1000 til 228 kroner rimeligere for identisk parfyme og deodorant, per stykk.
  • Chanel Allure Home Sport Stick Deodorant 75ml er 516 kroner dyrere på nettet enn Tax Free – prispåslaget på nett tilsvarer 164 prosent.
  • Coco Chanel Mademoiselle Eau de Parfume 100ml er 1006 kroner dyrere på nettet. Tilsvarende 81 prosent prispåslag.
  • På kosmetikk fra Chanel som leppestift, pudder og øyeskygge sparer du fra 350 til 177 kroner per produkt på Gardermoen.
  • 6 varer innen kosmetikk og parfyme er rimeligere på nett enn Tax Free på Gardermoen.
  • Totalsummen på Gardermoen er 2400 kroner billigere.

Les hele pristesten lenger ned i saken.

– Markedet er uoversiktlig

Gisholt understreker at det er store variasjoner på hvor stor netthandelen er innenfor de ulike varekategoriene. Blant annet er underholdningsindustrien store på netthandel. Men generelt ligger den rundt 10 prosent av den totale varehandelen.

– Du må være bevisst, er du tankeløs vil du gå på en prissmell, sier han.

Eksperten mener det likevel finnes gode eksempler på at Tax Free ikke er billigere på alt.

– Det er et veldig uoversiktlig marked. Det er nesten til å bli svimmel av. Det er ikke noe system. Produktene er ikke noe du kjøper daglig. Derfor må du være veldig observant, sier han.

Han mener stemningen man er i når man er ute og reiser, og ønsket om å gjøre gode kjøp, gjør at pengene sitter løst når man entrer Tax Free området på flyplassen. Dette er en pris-psykologi Tax Free aktørene utnytter, og da gjerne med tilbud på store mengde varer, mener Gisholt.

Tax Free Norge omsetter for milliarder

– Jeg er helt enig med Gisholt om at det har vært veldig mange som har prøvd å ta markedsandeler på nett ved å operere med nærmest gi bort priser , men det kommer ikke til å vare, og det viser denne testen.

Det sier Haakon Dagestad, kommunikasjonssjef i Tax Free Norge. Han sier at de skal være billigst.

– Hvordan forklarer du at dere er dyrere på 6 av 21 produkter i denne testen?

– Når noen har 30, 40 og 50 prosent salg vil det være en forskjell. Hos oss behøver man ikke handle på salg for å gjøre en god handel.

I prisundersøkelsen var 5 av 6 varer på sommerkampanje hos fredrikoglouisa.no hvor Tax Free tar høyere pris. Parfymeri-kjeden kjører for tiden sommerkampanje på en rekke produkter i butikken og på nettbutikken.

I et normalår omsetter Tax Free Norge for 5,5 milliarder kroner. Omsetningen fordeler seg på 16 butikker i landet. Gardermoen er den største med rundt 1000 ansatte.

Dagestad forteller at de fortsatt ikke har fullt trykk i butikkene sine, og sier belegget ligger på rundt 80 prosent. Årsaker er blant annet den pågående pandemien i Asia og den nylig avsluttende SAS-streiken.

Netthandelen: – Dette blir veldig tynt

Norgessjef i prisjakt.no, Christoffer Reina, mener Nettavisens test ikke kan sammenlignes med pristesten de gjorde i mai. Nettstedet tok utgangspunkt i de mest populære og mest søkte produktene på prisjakt.no. Utvalget bestod av 140 produkter, og 70 produkter fordelt på 10 ulike produktkategorier. Deretter ble beste tilbud på nett sammenlignet med prisene i taxfreebutikkene på Gardermoen og Color Line

– Hvordan vil du kommentere prisnederlaget og at varehandelekspert mener netthandelen er i ferd med å gå på en smell?

– Jeg kjøper ikke Odd Gisholts premiss om at e-handelen taper terreng, og er i ferd med å gå på en prissmell, sier Reina, og mener utvalget i Nettavisens undersøkelsen er altfor magert til å fastslå det.

– Tvert imot er det min ærbødige påstand at norsk e-handel står fjellstøtt og sterkt i priskonkurransen, selv om denne næringen – i likhet med andre - opplever lavere trafikk enn i de to foregående pandemiårene. Men gjør du jobben med å sammenligner priser og produktegenskaper før du handler, øker sjansen størst for å finne de beste kjøpene. Disse vil normalt være mye enklere tilgjengelig på nettet, sier han.

– Vanskelig å orientere seg som forbruker

Reina i prisjakt.no er enig med varehandelekspert Gisholt i at det har blitt vanskeligere for forbrukerne å orientere seg om pris.

– Uansett hva slike pristester avdekker, så er dette suveren informasjon for forbrukerne, i en prisjungel som det blir stadig vanskeligere å manøvrere i dersom man er opptatt av å spare penger på å til enhver tid gjøre de beste kjøpene.

Han er kritisk til at testen består av 21 varer, og mener at sjansen er stor for at man med et begrenset utvalg finner billigere produkter på taxfree og i butikk. Reina understreker at deres utvelgelse ble gjort ut fra popularitet, helt uavhengig av det generelle og individuelle prisbildet på tidspunkt for undersøkelsene.

– Jeg legger merke til 9 av 21 produkter i denne pristesten er Chanel-produkter, som alle er billigere på Tax Free enn på nett. Dette er jo nettopp en mulig sesongvariabel, som vil slå positivt ut for kundene dersom butikken har en god kampanjeavtale med Chanel, sier han.

I Norge kan du ta med med deg varer til en samlet verdi av 6.000 kroner toll- og avgiftsfritt. Regelen gjelder hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer. Har du vært ute av Norge i mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil 3.000 kroner.