SANDE: Der hadde UP tatt oppstilling med både laser og fem uniformerte patruljer. Først i 100-sonen ved inngangen til Hanekleivtunnelen, så ved Hillestadtunnelen.

I tidsperioden 11.30-14.30 ble i alt 51 sjåfører stanset av lovens lange arm. 49 av dem slapp unna med et forenklet forelegg, mens de to siste ble fotgjengere på stedet.

– Den ene for å ha kjørt i 149 km/t i 100-sonen, den andre på grunn av for mange prikker på førerkortet, sier gruppeleder Harald Husum i UP.

Artikkelen fortsetter under bildet:

Kunne vært høyere

Kontrollen omtales som ressurskrevende fordi patruljene fysisk må ut på motorveien og innhente sjåførene. Deretter blir de tatt av E18 i de såkalte «stopp-lommene».

– Dette ble gjort begge veier. Tanken er at veldig mange vil se at det er synlig politi på strekningen, slik at vi får senket hastigheten, sier Husum.

Han er helt klar på at det er et nedslående resultat, men tallet kunne likevel vært enda høyere.

– Vi kunne tatt mange flere, men det er kapasitetsproblemer. Patruljene blir opptatt med skriving og må også kjøre tilbake igjen for å plukke opp neste kjøretøy, forteller Husum.