Gå til sidens hovedinnhold

På videregående skole er det krise når nettet ikke virker. Dessverre er det regelen mer enn unntaket

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Vi har ustabilt nett på skolen vår. Det kommer og går. Du vet aldri om det vil fungere med kahooten du jobbet så grundig med for at den både skulle være morsom og lærerik. Eller om elevene rekker å åpne den digitale læreboka før nettet blir borte.

Dette er et kjent problem på mange videregående skoler i Viken. En kollega på Drammen vgs. fortalte om tre undervisningstimer som mer eller mindre gikk i vasken i dag. Røyken vgs. og St. Hallvard melder også om krisestemning. Og alle ber Viken ordne opp.

Dette er ikke de lokale IKT-folkas ansvar, for de roper også videre. Så roper vi fra hver vår tue, eller rettere sagt sender en e-post til brukerhjelpen i Viken, og får et saksnummer i retur.

I høstferien skal visst noe skje, ryktes det. Vi har hørt det før. For ustabilt nett er dessverre blitt hovedregelen mer enn unntaket. I alle fall føles det sånn.

Det ropes etter kvalitet i skolen, om mer og bedre bruk av digitale ressurser. Vi lærere tar kurs og etterutdanning i digital kompetanse og gleder oss over mulighetene. Det var bare dette med nettet da. En aldri så liten forutsetning som ikke ser ut til å bli tatt på alvor.

Det hadde vært interessant om noen regnet på hvor mye undervisningstid som går bort fordi vi lærere må gjøre om på planene for timen der og da. Eller tiden vi bruker for å slå av og på, igjen og igjen, for å håpe at det løser seg. Elevenes tid og motivasjon ikke minst. For ustabilt nett betyr gjerne at noen får koblet seg på, mens andre kobler seg av faget for godt …

Læringsdesign, altså planlegging av undervisning og læringsaktiviteter, er pedagogenes håndverk. Med det gode utvalget av digitale ressurser vi har tilgjengelige, er det lettere både å tilpasse og variere undervisningen enn før. Men det meste forutsetter altså at internett fungerer!

Selvsagt kan læreren bruke egen 4G. Det koster noen kroner, men hvor mange av oss gjør ikke det for å redde en time? Verre er det å be elevene gjøre det samme. Skolen skal som kjent være gratis, og vi kan ikke be elevene bruke opp datapakka si på skolen. Noen kobler seg likevel til internett via telefonen for å få levert på Teams eller One Note, mens andre er tomme for data og ikke har råd til å kjøpe mer.

Så halter vi videre da, mens vi prøver å motivere elevene til å gjøre et godt stykke arbeid uten nett. Mens kvaliteten og innsatsen som lå bak den planlagte timen renner ut i sanden, må man gjerne diskutere kvaliteten i skolen og alt man skal «ta igjen» etter et år med hjemmeskole.

LES OGSÅ:

Les også

Vil ikke la Skoger-elever gå på ny ungdomsskole på Åskollen

Les også

Fortalte om utfordringene: – Gutta sitter på brakka og det er bare vi som snakker norsk

Les også

– Det er de unge som blir stående igjen på perrongen

Les også

Drammen skiller seg særlig negativt ut: – Ikke innvandring som er grunnen til at Drammen sliter

Kommentarer til denne saken