Det er lederen av "Aksjon mot bomring i Drammen" gallerieier Trond Olsen som sier dette i 2002 til  avisen journalist Børre Ivar Lie.

I disse dager begynner han å spre bil-klistrelapper med protesten som han håper vil pryde hver eneste drammensbil.

«Folkebevegelse»

-Vi er en grasrotaksjon, en folkebevegelse som de siste par ukene bare vokser og vokser. Våre underskriftslister er ute på 100 plasser. Totalt har 10000 drammensere allerede satt sitt navn på listene.

-Det vi egentlig gjør er å drive krisehjelp for Drammen som levende by, sier Trond Olsen og hans styremedlem i aksjonen, Svein Rosenvinge.

Begge understreker sterkt at de ikke blander inn politikk i sin aksjon.

-Vi støtter dem som sier nei til bomring. Det er bomringen og hva den kan forårsake av problemer for hele byen vi markerer. Og vi føler et engasjement blant vanlige mennesker som har langt andre synspunkter enn bystyrets når det gjelder brukerfinansiering av resten av Veipakken.

-Tenk på nytt, sier vi også - og la Drammen leve. Bomringen vil knekke alt initiativ, virksomhet og turisme. Folk drar heller utenom istedenfor å ta «en time i Drammen».

Både Olsen og Rosenvinge legger ikke skjul på at de har fått kraftig kritikk fra mange hold fordi de ikke har alternativer å komme med.

-Det er ikke vår jobb. Vi vil bare ikke ha bomring, kort og godt, så får veivesenet og politikerne finne ut hvordan veiene skal komme uten denne jernringen.

Aksjonen skal levere både underskrifter og protest innen høringsfristen som starter når selve bomringsaken legges ut for offentligheten 14. februar.

 

-Jeg føler vi er på rett spor når det gjelder en helt ny gjennomgang av både Veipakken og brukerfinansieringen, sier Høyres Johan Baumann i en kommentar etter møtet med samferdselskomiteen forleden.

LES OGSÅ: Strømsøtunnel til ingen nytte

-Jeg lyttet både til komiteens leder Petter Løvik og representanten Anne Berit Andersen, begge Høyre, som hadde respekt for det å tenke nytt og lytte til folkeviljen i Drammen, sier Baumann.

Han legger til at han følte at møtet var styrt av Ap-fraksjonen i samferdselskomiteen med fylkesordføreren på laget.

-De forsøkte å få alle vi som driver med Veipakken inn i den store folden. Det nyttet ikke. Konnerudnedføringen blir for dyr og vi må tenke på helt andre måter, sier Johan Baumann.

 

 

 

LES OGSÅ: Kjellstad soper inn millioner

LES OGSÅ: Åpnet 700 meter strandvei

LES OGSÅ: Bensinstasjon på Merket