Redaktør latterliggjør unge og engasjerte borgere ved å bruke utseende og alder imot dem

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Politisk redaktør i Drammens Tidende, Hege Breen Bakken publiserte søndag 18. oktober (på dt.no) kritiske sleivspark til toppene på dennyvalgte stortingslista for Miljøpartiet De Grønne (MDG) i Buskerud. Spesielt får toppkandidat Margit Fausko sitt pass påskrevet, eller kanskje mer korrekt sitt utseende beskrevet som en «Ronja Røverdatter-lookalike» som kommer rett fra skogen.

Hele trioen på toppen av lista er i 20-årene og blir retorisk omtalt av Bakken som «en deltakerliste til MGP jr.». For Bakken er visst både utseende og alder av betydning for demokratisk engasjement.

Unge blir ofte omtalt som lite engasjerte i tradisjonelle demokratiske aktiviteter. I International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) 2016 skårer norske 14-åringer godt på demokratisk kunnskap og ferdigheter. De har også høy tillit til viktige demokratiske institusjoner i samfunnet. Dette bør trygge oss på at unge i 20-åra er kvalifiserte til å engasjere seg i politikken både lokalt og nasjonalt.

Samtidig ser vi at få unge engasjerer seg på samme vis som foreldre eller besteforeldre. Noen unge blir av forskere omtalt som «stand-by citizens», de sitter på gjerdet og venter til de ser det er en sak de faktisk kan påvirke. Da engasjerer de seg. Så venter de med engasjement til de mener de har mulighet til å påvirke igjen.

Andre forskere har påvist at nordisk ungdom har en tendens til å være reserverte medborgere. De har høy kunnskap, gode ferdigheter, men gjør et aktivt valg med ikke å delta i de aktivitetene vi voksne definerer som relevante. Så sier vi at de ikke er engasjerte. Likevel kan de være engasjerte på andre måter og i andre saker enn vi voksne synes er viktig.

Når Bakken så latterliggjør unge og engasjerte borgere ved å bruke utseende og alder imot dem, bidrar hun til et tøffere politisk klima som holder ungdom i enda større grad borte fra de tradisjonelle demokratiske arenaene vi ønsker de skal delta på.

Ny læreplan Kunnskapsløftet 2020 Fagfornyelsen understreker tydeligere enn tidligere demokrati og medborgerskap som et viktig element i norsk skole. Det skal blant annet bygges på likeverd og likestilling uavhengig av utseende, alder og partipolitisk ståsted.

Jeg inviterer Bakken til å komme med konstruktive innspill inn i mitt daglige virke som lærerutdanner. Hvordan kan jeg vise nye lærere at engasjement i et demokratisk samfunn er viktig for de å lære sine elever? Hvordan kan nye lærere trygge elevene på at ansvarlige voksne ikke latterliggjør de unges engasjement på grunn av utseende og alder? Dersom Bakken ikke har gode forslag, er hun velkommen i min undervisning.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken