Klesgigant lager nettserie om russejenter fra Drammen

NETTSERIE: Klesgiganten BikBok har laget nettserie av russetiden til disse drammensjentene.

NETTSERIE: Klesgiganten BikBok har laget nettserie av russetiden til disse drammensjentene. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Drammensbussen «Do You 2017» har inngått avtale med Bik Bok, og onsdag ble den første episoden i nettserien «Russejentene» lagt ut.

DEL

DRAMMEN: Et par tilfeldigheter var det som skulle til for at russetiden til jentebussen «Do You 2017» nå blir nettserie. Jentene ble kontaktet av den skandinaviske kleskjeden Bik Bok, som ønsket å lage et prosjekt i samarbeid med russen. Etter å ha møtt drammensjentene, ble kjeden så imponerte over jentene at de bestemte seg for å lage nettserie.

I tre måneders tid har drammensbussen hatt en kameramann i hælene, i tillegg til å ha fått installert GoPro-kameraer på topplokket.

De neste ukene skal selve russetiden dokumenteres, og episodene legges ut ukentlig på hjemmesiden til kleskjeden.

LES OGSÅ: Rulling om natta, skole om dagen

– Kjempekult

Bussjef Shalini Kukaraja forteller at det er veldig stas å få være med på prosjektet.

– For oss er dette kjempekult, og vi er veldig takknemlige for å være med. Vi får mange goder ut av dette, så vi setter pris på at de ønsker å ha oss med, sier hun.

Av goder er sponsede gensere og logodesign i tillegg til blest rundt bussen.

– PR er noe vi selvfølgelig får ut av dette. Det er ingen hemmelighet at det er veldig gøy å ha ting som kul sang og konsept når man er russ, sier hun.

Mottoet til Bik Bok er «Girls for Girls», noe Kukaraja mener passer bra til russetiden. Hun forteller at det ligger mye hardt arbeid bak bussen.

– Vi vil vise at vi jobber hardt for å få til dette prosjektet. Det er en millionbedrift som vi styrer sammen, sier hun.

Medruss Stine Louise Opseth forteller at det var viktig for jentene å få fram i serien at russetiden handler om mer enn bare festing og fyll.

– Vi er med i serien for å gjøre flere kjent med hva vår tradisjon er, og kanskje motivere de som skal være russ neste år til å legge inn like mye arbeid i det, og få mer ut av russetiden enn fyll og fanteri.

LES OGSÅ: Hedrer Norge med russebuss

Presenterer russen internasjonalt

En av årsakene til at kleskjeden ønsket å gjøre dette prosjektet er ifølge markedssjef i Bik Bok, Lina Tellstrøm, at russetiden har skapt mye nysgjerrighet i de andre skandinaviske landene som følge av NRK-serien SKAM. De har også en målgruppe som er veldig opptatt av russetiden.

De har lenge hatt planer om å gjøre noe på russetiden, men det er først i år at de har funnet det riktige prosjektet forteller Tellstrøm.

– Vi kom i kontakt med disse jentene og hadde et møte. Vi ble så imponerte over den jobben de gjør. Russ er så mye mer enn det som ofte speiles. Dette er unge, driftige og ekstremt dyktige jenter som har jobbet beinhardt for å få til dette. Det de får til er ganske imponerende, sier markedssjefen.

Bik Bok har nulltoleranse for alkohol, og derfor har det ifølge Tellstrøm vært viktig å få fram mer av arbeidet bak, enn festingen.

– Vi har prøv å kutte ut alkoholbiten så mye vi kan, men det er jo en del av ungdomskulturen. Vi har valgt å fokusere på jentenes tanker, idéer, frustrasjoner, gleder og den andre siden av prosjektet. Bussjefen driver et miniforetak med 25 andre jenter, det er imponerende, sier hun.

LES OGSÅ: Slik gikk det da russen ble døpt

Artikkeltags