Full rulle på sykkel

Testet: Eivind Bohne Friberg tester den nye sytti meter lange sykkelbanen på Grev Wedels plass. Foto: Børre Ivar Lie

Testet: Eivind Bohne Friberg tester den nye sytti meter lange sykkelbanen på Grev Wedels plass. Foto: Børre Ivar Lie

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

– Spennende. Morsomt. Åtte år gamle Eivind Bohne Friberg spretter av sted på den nye sykkelbanen på Grev Wedels plass.

DEL

DRAMMEN: Vi er på Grev Wedels plass ved enden av Gågata på Bragernes. Her i denne sentrumsnære lille parken har det ikke skjedd svært mye på de siste 50 årene.

– Med den nye 70 meter lange sykkelbanen ønsker Byliv å skape mer aktivitet, og få flere til å bruke dette området for å styrke aksen Grev Wedels plass-Gågata-Torget. Det er også viktig å bidra til å skape en sammenheng mellom sykling og sentrum, og venne barn til bruk av sykkel i by, sier Byen Vår Drammens Tom Søgård.

Sykkelbanen der Eivind Bohne Friberg og flere andre barn sykler rundt, opp og ned, i flotte kurver, har kostet i underkant av en halv million kroner.

Bruk av banen er gratis, den passer for alle, og er spesielt egnet for barn.

Banen kan flyttes

– Selve sykkelanlegget er mobilt, er åpent i sykkelsesongen og kan flyttes til et annet sted i sentrum når Grev Wedels plass videreutvikles.

– Så vidt jeg vet er det kun et annet sted i landet hvor det fins en slik robust bane, sier Søgård.

– Et flott tiltak for barn, og også voksne, sier varaordfører Tove Paule.

– Det er moro å sykle banen og den ligger midt i blinken for utvikling av et område i byen som har vært litt «dødt».

– Sykkelbanen er et av mange prosjekter i Bylivsprogrammet, som skal bidra til å skape mer liv og aktivitet i sentrum, sier Tom Søgård.

Mange Bylivsideer

Han nevner blant annet opprusting av Strømsø torg og neste år av Tollbugata, som er på programmet for Byliv.

Byen Vår Drammen har tatt initiativ til Bylivs-programmet som skal vare fram til 2019.

– Prosjektene i Byliv blir realisert når flere parter trekker i samme retning, sier Søgård.

– Sykkelbanen er et resultat av dette. Initiativet har kommet fra Byliv, med finansiell støtte fra Sparebanken Øst, Drammen kommune og Drammen Idrettsråd.

LES OGSÅ:

Artikkeltags