Hekta på bil

<b>Barnslig.</b> -&nbsp;Det er egentlig litt barnslig det hele, men når du er vokst opp som nærmeste nabo til E18 gjennom Sande, så blir du bare interessert i biler. (Foto: Nils J. Maudal)

<b>Barnslig.</b> -&nbsp;Det er egentlig litt barnslig det hele, men når du er vokst opp som nærmeste nabo til E18 gjennom Sande, så blir du bare interessert i biler. (Foto: Nils J. Maudal)

Artikkelen er over 19 år gammel

Fysisk sett er terrengsyklisten Rune Høydahl godt voksen. Mentalt sett befinner han seg ofte på gutteromsnivå, påstår de som kjenner ham. Tohjulingen er arbeidsredskapen, men lidenskapen er rettet mot alt motordrevent på fire hjul.

DEL

- Jeg kan bare sykle.
Innrømmelsen kom langt ut i en lang samtale med Rune Høydahl.
Guttepraten fant sted over kjøkkenbordet i leiligheten ved Drammenselva. Høydahl var alene hjemme, og som seg hør og bør i slikt selskap bød han på drikkevarer. Utvalget var dog preget av at han nettopp var ferdig med en lang treningsøkt, og at væsketapet skulle erstattes. Derfor var det mest å velge iblant slikt som nesten nakne, svette idrettskropper fordekt som gruvearbeidere reklamerer for på kinoreklamer.

Kan mer

- Jeg kan lage te også hvis du vil ha det.
Gutten kan åpenbart mer, og etter en kort runde med skyggeboksing i form av spørsmål-svar, fikk han bokført kunnskaper både om woking, kakebaking, hjemmelaget pizza, pasta og kylling.
Verre er det med fisk.
Han elsker det, hun hater det.
De store kulinariske konfliktene unngås ved at hun er rolig og sindig og fra gård, mens hans bidrag er å være på reisefot store deler av året.
Det med hva han egentlig kan kom på bordet etter væskeinntak og teoretisk innføring i enkle, velsmakende internasjonale retter. Idretten han bedriver er nemlig av det enkle slaget å forholde seg til. Det er en enkel idrett å trene, og i konkurranse er det bare om å gjøre å komme seg fortest mulig fra start til mål.
Slitsomt, ja. Men enkelt.

Bilsport

Høydahl fant fort ut i gutteårene at han er tildelt en kropp som passer utmerket til alt som varer lenge, og at terrengsykling i tillegg tilfredsstiller behovet for fart og spenning.
Nesten da.
For når Rune Høydahl trener eller slapper av, er det motorsport og biler han tenker på. Og det er bilsport han drømmer om i sitt neste idrettsliv. Oppildnet av en bilinteressert fotograf løper han av gårde og henter bunke på bunke med bilblader. Blitzen til Maudal kaster gnister tilbake fra glosset papir. Innpakningen koster mer enn det jeg investerte i Omegaen før vi reiste på bilferie til Frankrike i sommer. Men så gikk den da også nesten 2000 kilometer på tre sylindre før jeg innså at jeg måtte gjøre noe. Det vil aldri Høydahl tillate med sine biler. Altså de han lagrer i minnet etter å bladd og bladd.
- Se denne. Vil aldri komme på markedet i Norge, vet du.
Jeg vet det ikke, men kollegaen vet det.
- Blir for dyr, nikker han.
- Kanskje blir det importert bare et par eksemplarer, antyder guttungen.

Egentlig litt barnslig

Det er en eller annen 2001-utgave av Audi som er tema. Motorytelse, hjuloppheng og sylindre parkerer meg på fortauet. Jeg skjønner av samtalen jeg er diskvalifisert fra at Audi er sjefsbilen i Norge.
Ikke stasjonsvognene med grønne skilter, for det har alle. Nei, det er slike jeg forbinder med papirformat. A4, A3, eller RS4. Ferrari blir også nevnt, men den er visstnok meningsløst å eie i Norge med fartsgrenser, avgifter og veistandard og sånt, skjønner jeg.
- Det er egentlig litt barnslig det hele, men når du er vokst opp som nærmeste nabo til E18 gjennom Sande, så blir du bare interessert i biler. De som kjenner meg sier jeg befinner meg på gutteromsnivå, når det gjelder motorsport og biler, men noe må jeg jo interessere meg for jeg også.
Det var her det med at han bare kan sykle kom trillende sånn helt uoppfordret.

Passer på bena

- Noen ganger er jeg skremt over hvor ensporet jeg er som syklist. I april i fjor, da jeg gikk på en skikkelig smell, så var det et resultat av at jeg ikke har så mange andre interesser. Vi er ofte på kjempefine steder, men jeg kan jo ikke traske rundt og se på alt mulig heller. Det tåler ikke beina mine.
Mens mange tenker fremtid, og investerer i hodet, har Høydahl lagt fremtiden sin i beina. Derfor denne frykten for å belaste beina med noe de ikke liker.
- På den 14 dager lange treningsleiren i Canberra i Australia foran verdenscupavslutningen kjedet jeg meg, og mens alle de andre lå og slappet av, eller sov mellom øktene, så trente jeg ekstraøkter for å slå ihjel tiden. Det måtte jo gå galt, sier Høydahl.
Noen ganger overtar tankene, og 30-åringen blir stille. Da søker blikket ut av vinduet, og denne gangen tror jeg han mentalt er tilbake i OL-terrengløypa han hadde så vonde opplevelser i i fjor. Så vondt var det at han siden har gått rundt og sagt at løypa ikke passer ham.
Det går jo ikke an å reise jorda rundt for å prestere med en slik innstilling. Men det kan det skrives bok om, og det har vi ikke tid til. Gutten skal trene en gang til den dagen.
En Folkevogn med ettertenning ute på gaten bringer ham tilbake til nuet.
- Drømmen er å fikse en liten en, og kjøre litt allerede til vinteren.

Motorførerkurs

Det er plutselig biler han serverer over bordet igjen. Tankene hadde tydeligvis vandret fra Sydney, og hjem igjen til regnfulle Drammen. Innimellom jentesnakket om mat og sånt tidligere, hadde han nemlig røpet at han hadde planer om å ta motorførerkurs på Rødberg til vinteren, og at han kanskje skulle løse lisens slik at han kunne kjøre løp. Broren Roger kjører gokart, og Rune får kick hver gang han er med.
- Motor og fart fenger mange. For meg så er det fart, spenning og konkurranseelementet som trekker. Jeg er sikkert dårlig til å kjøre, men tenk den følelsen det må være å ha full kontroll i så stor fart mens du ser de andre jage bak deg i speilen.
Det blir forøvrig mye «kanskje» i dag, for i en annen bisetning snakker han varmt om flytting til Sør-Frankrike sammen med Elin. Allerede til vinteren. Terrengsykkelveteranen har fått tillit hos arbeidsgiveren Giant i to nye år, og for å få samlet på mer enn vonde opplevelser fra løyper som ikke passer ham, søker samboerne muligheter for opplevelser sammen de neste to årene.
- Provence er et ypperlig utgangspunkt for akkurat det. Det er ikke akkurat stedet for å investere i ei boble for å kjøre rally på gårdsveier vinterstid.
Høydahl får en jobb med å sortere alle kanskje`ne etter OL.

Artikkeltags