Vant siste VM-runde – sikter høyere neste år

TOK VM-seier: Her er kartleser Torstein Eriksen og sjåfør Mads Østberg i aksjon i en VM-runde i rally tidligere i år.

TOK VM-seier: Her er kartleser Torstein Eriksen og sjåfør Mads Østberg i aksjon i en VM-runde i rally tidligere i år. Foto:

Torstein Eriksen er kartleser i rallysirkuset og sitter i samme bil som sjåfør Mads Østberg. Duoen vant den siste VM-runden i R5-klassen og sikter enda høyere neste sesong.

DEL

NEDRE EIKER: Da er målet å få et WRC-sete. En plass i klassen i den grommeste klassen i rally-VM.

– Både Mads og jeg er enige om at vi har blitt enda bedre i løpet av årets sesong, men det er så mange kameler som må svelges i form av at vi i hele år har måtte se andre førere i den øverste klassen – førere vi veit vi kan slå. Jeg er veldig opptatt å være realistisk basert på fakta og ikke egne følelser, men jeg veit hva Mads og jeg står for og hva vi kunne oppnådd på det øverste nivået, forklarer Eriksen.

RUTINERT: Torstein Eriksen har etter hvert blitt en erfaren kartleser i rally.

RUTINERT: Torstein Eriksen har etter hvert blitt en erfaren kartleser i rally. Foto:

LES OGSÅ: Knut Erik (19) havnet i vanvittig bilkrasj: – Den styggeste krasjen jeg har sett

Sølv blant kartleserne

Kartleser Torstein Eriksen fra Steinberg og sjåføren Mads Østberg avsluttet VM-sesongen med en sterk seier i Rally Spania nylig. Det dreide seg som R5-klassen, og Eriksen/Østberg knuste alle konkurrentene. Dette ble årets tredje seier i deres mesterskapsklasse WRC2 Pro. Eriksen endte på sølvplass i mesterskapet for kartlesere i denne klassen.

Etter mye erfaring de siste årene har 29-årige Eriksen blitt en rutinert kartleser på øverste nivå. Han har han blant annet startet ti VM-løp i WRC-klassen derav to av dem førte til pallplass, etterfulgt av en full sesong i år i den nest øverste klassen.

Eriksen/Østberg var påmeldt i den øverste klassen i Rally Australia som snart avslutter VM-sesongen. Planen var å hjelpe Citroën-føreren Sebastian Ogier til VM-gull, men estlenderen Ott Tanak avgjorde mesterskapet til sin fordel allerede i Spania. Dermed ble ikke Australia-turen noe av.

Det var meningen at Citroën skulle ha tre biler på startstreken for å ta poeng fra andre førere.

To måneders pause

– Vi visste hvor mye «hvis og om» som skulle klaffe for at vi fikk kjøre Australia i WRC, likevel så tenner kroppen etter både å ha fått teste bilen og man ser sitt eget navn på startlisten. Man skal faktisk være sterk psykisk til å takle de forskjellige beskjedene man får i denne sporten, og ikke minst leve med å aldri være helt sikker på hva man skal. Det gjør skikkelig vondt at vi ikke kjører årets runde i Australia, men nå får vi to måneders pause.


Artikkeltags