PORTUGAL/NEDRE EIKER: Eriksen kjører til vanlig sammen med Frank Tore Larsen i Adapta Motorsport, men får nå en mulighet til å vise sine kartleseregenskaper på en større arena.

Mads Østberg og hans svenske kartleser Jonas Andersson kjørte i Adapta motorsport i fjor, men ble ansatt som førsteførere i fabrikksteamet til Ford før 2013 sesongen. 

LES OGSÅ: Såpeglatt seier

200 km/t

Eriksen får prøve sine ferdigheter når en av verdens raskeste førere skal ratte en Ford Fiesta WRC på Portugisiske grusveier i opp mot 200km/t. Det er Jonas Andersson som dessverre ikke får vært med på testen.

- Før var jeg skeptisk til å si ja for slike utfordringer. Nå har jeg tatt meg selv i nakken og sagt at jeg må ta henvendelsene på strak arm slik at jeg kan utvikle meg til en kartleser på et høyt internasjonalt nivå, sier han og fortsetter:

– Med tanke på videre utvikling for meg og Frank Tore er det også en stor fordel, i og med at jeg får erfaring fra dette nivået, forteller Eriksen til Drammens Tidende.

LES OGSÅ: Nummer to på Rally Finnskogen

110 prosent fokusert

Mads Østberg er en av få førere som kjemper helt i toppen av hvert VM-løp. Det var under fjorårets Rally Portugal at Østberg tok sin første VM-seier i et enkeltløp noen sinne og det ligger naturligvis i tankene til Eriksen.

- Jeg skal ikke legge skjul på at dette er noe som gjør meg litt urolig i magen, samtidig som jeg er fullstendig klar over Mads ikke hadde spurt meg om denne jobben om han ikke hadde trodd at jeg fikser utfordringen. Det spesielle er at dette er det absolutt høyeste nivået man finner innenfor rallysporten. Men jeg gleder meg og skal være 110 prosent fokusert, avslutter Torstein Eriksen.

LES OGSÅ: Her smeller det for Frank Tore

Testen, som skjer denne uka, er den eneste testen Qatar M-Sport World Rally Team skal ha før VM-runden Rally Portugal halvannen uke senere.