(Nationen)

– Vi ser en 14 prosent vekst på salget av cottage cheese i august i år, sammenlignet med august i fjor. Det er en helt markant endring fra ett år til et annet, sier Audrey Delaporte Pedersen i Tine til Godt.no.

Hun har ansvaret for blant annet cottage cheese, som Tine er landets største produsent av. Populariteten har også ført til at Tine har lansert en variant med vaniljesmak.

Pedersen tror det sosiale mediet TikTok skal ha æren for det økte cottage cheese-salget som har doblet seg siden 2011.

– Jeg tror TikTok har gjort at flere har fått øynene opp for cottage cheese. Det har vært en voldsom trend på tiktok med cottage cheese, jeg tror at folk opplever produktet som mer relevant, sier hun til matnettstedet.

Ifølge Tine er det stadig vanligere å stavmikse cottage cheese for å bruke den til andre ting, blant annet is.

– Det startet med isen, men i det siste har vi også sett mye annet. Flere påvirkere stavmikser den, og lager for eksempel proteinbrød og dipp. Folk blir stadig inspirert til å prøve nye retter, sier Pedersen.

Hun trekker også fram flere grunner til det økte salget.

– Det er nok flere ting som spiller inn. TikTok har helt klart bidratt til at flere har oppdaget hvilke bruksmuligheter dette produktet har. Samtidig er cottage cheese naturlig rik på protein, og inneholder lite fett – og vi ser en tydelig trend der folk etterspør mer proteinrike produkter, forteller Tines merkevareansvarlig.