Gå til sidens hovedinnhold

Svelvikveien er en skam for våre politikere og en fare for Svelviks befolkning

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

I Drammens Tidende 5. januar beskrev Bjørn Nyhus, seksjonsleder for drift i Viken vest, en plan for et omfattende arbeide med autovern langs FV319. Det er på tide.

Svelvikveien er en farlig veistrekning, men den eneste farbare for Svelviks befolkning.

Problemet er ikke nytt. Svelvikveiens beskaffenhet ble også diskutert i Drammens Tidende som et problem i en rekke artikler og innlegg på 1850-tallet. Den gangen var veien riktignok mer et «tråkk», og veien ble beskrevet som en «vei på livet løs». Det samme kan skrives i dag.

Faktisk har lite skjedd på de siste 50 år med en svelvikvei som ble bygget i tiden 1876-78, med en trase designet for hest og kjerre. Veien i nordre del følger samme trase i dag.

I en studie foretatt i 2013 beregnet vegdirektoratet skadekostnadene for strekningen Tørkop-Rundtom i perioden 2004-2013 til en kostnad på 8,67 millioner kroner for hver kilometer. Den tilsvarende skadekostnaden for tilsvarende fylkesveg var 3,44 millioner kroner for hver kilometer.

Ingen ting har skjedd siden 2013 for å bøte på en slik alvorlig statistikk. Dette lever Svelviks befolkning med, daglig.

Og hvorfor er ikke Nyhus´ gode initiativ godt nok? Jo det er fordi veien i dag har en forhistorisk trase, preges av gjennomgående elendig vedlikehold, og har en beskaffenhet som er helt uakseptabel.

Veien er ikke trafikkfarlig bare på grunn av manglende autovern. Den er overbelastet med tung trailertrafikk, med tilhørende utsklidd veibane fra gipsfabrikken til Drammen. Den er smal og svingete, har en gjennomgående hullete, sporete og mangelfullt vedlikeholdt veibane, den har store issvuller 5-6 steder over veien som «saltes bort» når det ikke er for kaldt. I tillegg har den utilgivelig manglende gatebelysning, særlig i sør mot Svelvik.

Statens Vegvesen er kjent med saken, men i dag kan de skylde på at de er i en «overgang til at Fylkeskommunen overtar ansvaret». Tro meg, jeg har snakket med veibyråkratene.

Og dette snakker fylkespolitikere i fullt alvor om å belaste med ytterligere 100 trailerlass daglig, i tillegg til de 60 som i dag belaster veien fra gipsfabrikken på Tørkop.

Om Drammens politikere, fylkespolitikere eller stortingspolitikere tar seg bry med å oppleve G-kreftene på Svelvikveien, særlig i vårløsningen, kan de droppe den årlige turen til Tusenfryd. Det garanteres spenning, opplevelser og G-krefter fullt på høyde med de mest spennende attraksjoner.

Før de gjør noe med de forhistoriske kommunikasjoner Svelviks nesten 7.000 innbyggere tilbys, kan de spare seg de jevnlige stemmesanketurer vi opplever hvert annet år. De kan droppe seminarer og arbeidsgrupper om næringsutvikling i en glemt perle langs Drammensfjorden, og de kan glemme sine planer om å dumpe 100 trailerlass med tømmer daglig her ute. De trenger ikke komme tilbake før de har gjort vedtak om ny vei som burde vært gjort senest i 1970. De kan samtidig tenke over hvorfor man må bo i Gryllefjord for å få bro over en 120 meter bred fjordarm.

Politikerne uansett nivå kan bøye hodet i skam over hva de tilbyr oss av kommunikasjoner. De kan føle ansvaret tynge for hver eneste front mot front kollisjon, for hver eneste drepte og skadde langs denne livsfarlige veien.

Det holder ikke å flikke på noen autovern.

Les også

Vil trosse samferdselsministeren: – Skal vise at vi kan klare oss uten bommer

Les også

Aass permitterer 25 ansatte: – Er ikke nok å gjøre

Les også

Derfor ber Jonatan (35) om hjelp: – Mange ryker dersom vi ikke får hjelp

Kommentarer til denne saken