Stortinget bevilger penger til «tidenes utbygging»: Vil øke fra to til fire tog i timen til Tønsberg

SKAL BYGGES UT: Strekninga Drammen-Kobbervikdalen skal bli dobbeltspor.

SKAL BYGGES UT: Strekninga Drammen-Kobbervikdalen skal bli dobbeltspor. Foto:

Stortinget bevilger flere milliarder til utbygging av strekningen Drammen - Kobbervikdalen.

DEL

DRAMMEN: Torsdag kveld ble det vedtatt at Stortinget bevilger penger til utbygging av nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen. Det betyr at det nå er planlagt og klargjort for tidenes utbygging av jernbanebyen Drammen.

Mellom Tønsberg og Drammen vil det fra dobbeltsporet står klart i 2024 øke fra to til fire tog i timen, hver vei. Det skriver Bane Nor i en pressemelding.

– Nå skal vi legge til rette for høyere fart og flere tog på Vestfoldbanen. Utbyggingen innebærer en positiv utvikling av Drammensområdet, som vi gleder oss til å ta fatt på. Jobben vi skal gjøre vil gi bedre vilkår for de reisende, for miljøet og for samfunnsutviklingen. Det ser vi der Bane NOR bygger ut og ruster opp jernbanen for fremtiden, sier prosjektsjef Hanne Anette Stormo i pressemeldingen.

Håper å kutte i kostnadene

For utbyggingsprosjektet i Drammen anbefaler regjeringen en kostnadsramme på 14,6 milliarder kroner, og en styringsramme på 12,7 milliarder. Denne anbefalingen fulgte Stortinget opp med torsdagens vedtak.

Ifølge prosjektsjefen starter arbeidet allerede til høsten. Når strekningen Drammen – Kobbervikdalen er klar i 2024 har det blitt lagt ti kilometer dobbeltspor, seks kilometer bergtunnel, 275 meter løsmassetunnel og 700 meter kulvert (betongtunnel).

I tillegg skal Drammen og Gulskogen stasjon ombygges. Forventet kostnad på prosjektet er i  utgangspunktet 12,7 milliarder kroner.

Likevel forteller Stormo at InterCity-prosjektet kan bli billigere, fordi prosjektorganisasjonen vil fortsette arbeidet med å få ned kostnadene parallelt med byggearbeidet. Ifølge pressemeldingen er det gjennomført flere sparetiltak som ikke gjenspeiles i Stortingets ferske vedtak.

Blant annet ble en broløsning over E18 i Kobbervikdalen endret, noe som fører til lavere kostnader.

– Bane Nor skal bygge mer jernbane for pengene. Det skal vi bidra til også her i Drammen. Vi jobber hele tiden med å finne gode alternative løsninger som kan redusere kostnadene, sier Stormo.

– Alle skal komme hele hjem

At det nå skal bygges for fullt mellom Drammen og Kobbervikdalen betyr at det skal være mye arbeid rundt togstrekninga. Men det skal være helt trygt å ta toget. I tillegg vil nærmiljøet rundt byggeplassene bli godt ivaretatt.

– Utbyggingsprosjektet vårt her er et av landets største. Det betyr at vi har en omfattende byggeperiode foran oss. Vi jobber tett med kommunen og Statens vegvesen for å få til gode løsninger for både innbyggere og reisende. På anleggsplassene jobber vi kontinuerlig skadeforebyggende, for vi skal ha sikkerhetskulturen som ryggmargsrefleks. Alle skal komme hele hjem hver dag, sier prosjektsjefen og understreker at trafikksikkerhet blir tatt på alvor.

Drammen-Kobbervikdalen skal stå ferdig i 2024, mens Drammen-Gulskogen skal være ferdig bygget i 2025. Dobbeltsporet fra Nykirke til Barkåker ferdigstilles i 2024. Sistnevnte strekning er sammen med Drammen-Kobbervikdalen viktige etapper i utbyggingen av InterCity-nettet på Østlandet.

Artikkeltags