Det er ingen menneskerett å bruke bygatene som racerbane

DEL

MeningerJeg har vokst opp blant rånere på bygda. Jeg elsker lukten av motorolje og har børna rundt på tomme parkeringsplasser i røyken av svidd gummi.

Jeg har sittet i baksetet på BMW-er med dobbeltsota glass og spoilere både foran og bak, har holdt meg fast til livet i over 150 kilometer i timen og sett sjåfører både med og uten promille.

Jeg forstår fascinasjonen for bil. Det gir identitet og fellesskapsfølelse, og det er tøft når både motor og eksospotter rumler og brummer drøyt. Jeg skjønner at rånere, raggere og cruisere vil bruke mye penger på bil og å bli sett. Og det er selvsagt fint når de hjelper gamle damer med å mekke.

MEN: Og nå høres jeg garantert ut som ei sur megge: Er det noe som virkelig har irritert vettet av meg i sommer, og jeg har vært mye hjemme, så er det det evinnelige bråket fra sportsbiler som med altfor store motorer, og effektpotter som høres ut som maskingevær, bruker bygatene i sentrum som racerbane. Dette er biler som er bygd for helt andre fartsgrenser enn 30- og 40-sonen i sentrumsgatene, og for helt andre veier enn de ved elveparken og lekeparken.

Etter det jeg har skjønt, er det flere enn meg som har reagert. Råningen har blitt en snakkis blant folk som bor og oppholder seg i Drammen sentrum. Det er ikke den vanlige bylyden de klager på, den er jo en del av pakka med å bo i en by. Det er den økende råkjøringen som nå skaper mistrivsel og ikke minst farlige trafikksituasjoner. Fartsgrensene brytes mellom hvert eneste lyskryss, og mange småbarnsforeldre er redde for å sende ungene sine ut i byen. Ikke minst i områdene rundt lekeparken.

«Rån i vei. Så lenge dere holder sammen, har det gøy og er dere sjøl, er det jo helt strålende. Harry er bra», lyder en kommentar på Facebook da Drammens Tidende publiserte saken om rånerne i helgen.

Men Drammen har et ikke uproblematisk forhold til ordet Harry. Det var et stempel byen i mange år kjempet hardt og brukte millioner av kroner for å bli kvitt. I herværende avis var det til og med forbudt å skrive Harry. Nå kommer Asker-ungdommer til Drammen for å råne.

Dette handler ikke om hvorvidt vi respekterer en kultur eller identitet. Rånere og cruisere skal få være så stolte de bare kan. Det er like mye verdt å være nerdete opptatt av bil som av fantasylitteratur. Men det er ingen menneskerett å grisekjøre rundt i Drammen sentrum. Det er faktisk ikke lov, og det øker risikoen for alvorlige ulykker. Det handler også om trivsel og miljø i noen av kommunens paradegater.

Så hva skal rånerne i Drammen gjøre? spør de. Kanskje spørsmålet skal rettes til byens vordende politikere. Det er de som legger rammebetingelsene for trivselen og ferdselen i kommunens sentrumsområder. For hvis de mener at racerbilkjøringen er uproblematisk, må de også tåle at sentrum får stempel som rånemekka. Eventuelt kan de forsøke å legge til rette for bilkjøring på egne baner. Hvis politikerne derimot er enige i at støyen og råkjøringen i sentrum er et miljøproblem, kan de regulere og håndheve bilkjøring i sentrum strengere. Kanskje be om lavere fartsgrenser eller andre fartsdempende tiltak.

Kommunens representant som uttaler seg til Drammens Tidende, ser ut til å avfeie det hele. Han uttaler at trafikksikkerheten er ivaretatt og at en av de belastede veiene «er en rett og oversiktlig gate». Ja, og det er jo nettopp derfor det er så fristende å gi på litt ekstra der. Full trøkk ned til lyskrysset, for så å måke på videre. Flere av gatene i Drammen er rett og slett en invitasjon til fartsfest, hvis du ser bort fra fartsgrensene.

I fjor endte et kappløp mellom biler i Rosenkrantzgata i en dramatisk ulykke. Det var bare flaks at det gikk bra med de fem ungdommene som var involvert, men hadde det vært fotgjengere, syklister eller andre biler på stedet, kunne ulykken hatt et helt annerledes utfall, ifølge politiet som håndterte ulykken.

Det er kommunen som har ansvaret for å stoppe dette før det går skikkelig galt. Da er det ingen unnskyldning at rånerne er et eget miljø, for å sitere byplansjef Heming Herdlevær etter ulykken i fjor. Kommunen må ta tak i sine trafikkutfordringer.

Mens vi venter på det, må rånerne enten dempe farten eller finne mer egnede veier å utøve livsstilen sin på.





Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags