Gå til sidens hovedinnhold

De Grønne vil stanse ny Oslofjordforbindelse

Artikkelen er over 6 år gammel

Miljøpartiet De Grønne vil bruke makten sin til å sette en stopper for nye veiprosjekter over hele landet. De vil ikke ha bro over Oslofjorden.

Partiet har nå laget en liste over såkalte «kapasitetsøkende» veier inn til byene som de vil kjempe for å få stoppet, skriver VG.

* E18 Oslo– Asker (Oslo-området)

* E16 Hønefoss– Skaret (Oslo-området)

* E18 Langangen– Rugtvedt (Porsgrunn/Skien)

* E39 Sandved– Ålgård (Stavanger-området)

* E6 Ranheim– Kvithammar– Åsen (Trondheims-området)

* E39 Ytre ringvei (Kristiansands-området)

* RV 23 Oslofjordforbindelsen (Oslo-området/Buskerudbyen)

* Ny tverrforbindelse E8 Breivika– Giæverbukta (Tromsø)

MDGs talskvinne Hilde Opoku sier til VG at de vil presse hardt på for å stoppe disse veiutbyggingene der de kommer på vippen:

– Det er definitivt en smertegrense for hvor langt vi kan gå i saker om veiutbygging. Vi må få snudd transporthierarkiet, og legge til rette for kollektivtrafikk, syklister, el-syklister og elbiler, sier hun til VG.

Ny Oslofjordforbindelse er et av prosjektene de vil sette en stopper for. Her er det ikke dagens tunnel som er et problem, men planene om å bygge bro fra Hurum til Håøya.

— Det er bedre å bruke penger på utbedring av Oslofjordtunnelen enn på en ny bro over fjorden kun få år etter at tunnelen sto ferdig. Det er en skandale, sier Hanne Lise Matt, 1. kandidat på Miljøpartiet De Grønnes fylkesliste i Buskerud.

— Miljøpartiet De Grønne budsjetterer sikring, vedlikehold og oppgradering av eksiterende vei på likt linje med regjerningen. Men vi mener at vi må investere smartere og fremtidsrettet når det gjelder nye samferdselsprosjekter, sier hun.

LES OGSÅ: Følg trafikken her

LES OGSÅ: Truet med hammer og kniv

LES OGSÅ: Den 200 år gamle sjøboden Støa fikk ansiktsløftning

Kommentarer til denne saken