- For å lykkes i sosiale medier, må du skille deg ut i mengden

Skal du lykkes med en blogg og i sosiale medier, må du skille deg ut i mengden, mener Trine Grung

Skal du lykkes med en blogg og i sosiale medier, må du skille deg ut i mengden, mener Trine Grung Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

Digitalgründer Trine Grung anbefaler å by på seg selv og finne sin egen nisje i bloggverden.

DEL

Drammensbosatte Trine Grung har gjennom 12 års digital prøving og feiling funnet ut hva som fungerer – og ikke fungerer i sosiale medier.

I dette intervjuet deler hun av sine erfaringer, og gir gode tips både til privatpersoner og ansatte i bedrifter.

LES OGSÅ: Blogger fra Drammen kjemper om bloggpris

Finn deg en nisje – og skriv om den

Går du med planer om å starte din egen blogg, har Trine Grung noen gode tips til hva du bør tenke over før du i det hele tatt setter deg ved tastaturet og starter bloggingen.

- Jeg har blogget i over 12 år. Skulle jeg startet helt på nytt igjen i dag, så hadde jeg vært mye mer strukturert. Lag deg en plan for hva du ønsker å blogge om nå – og fremover. Start med å tenke over hva du har lyst til å blogge om. Hva slags innhold skal du fylle bloggen din med? Et spisset tema er å foretrekke, finn deg en nisje som ikke alt for mange opererer i, og dyrk nisjen. Det finnes en hel haug med matblogger. Men kanskje du er spesielt glad i å lage gode sauser. Hvorfor ikke starte en sausblogg, og del den opp i kategorier. Dyrk nisjekjøret for alt det er verdt. Da skiller du deg ut i mengden, og blir lettere lagt merke til, oppfordrer Trine Grung.

LES OGSÅ: Kristin lager mat for å gi familien et bedre liv

Bygg følgere, men vær tålmodig

Rom ble som kjent ikke bygd på en dag. Det er heller ikke gjort i ei fei å bygge seg opp en stor skare med blogglesere.

- Vær realistisk, det er ikke gjort over natten å få mange lesere. Men hvis du bruker nettverket ditt i sosiale medier til å bevisst bygge følgere, så bygger trafikken seg gradvis opp. Bruk sosiale medier, tenk Google-trafikk og smør deg med tålmodighet. Er bloggen din god, så finner leserne deg. Men det tar tid, forklarer Trine Grung.

LES OGSÅ: I skapet til Kovacs

Prøv og feil

Det er et par fallgruver som det er viktig å være oppmerksom på.

- Jeg tror det er viktig å ikke gjøre som alle andre bloggere gjør. Vær personlig. Det er 13 på dusinet av blogger som deler outfitbilder, jeg tror disse kommer til å spille seg selv utover  sidelinjen. I tillegg - en egen oppfordring til foreldre som blogger: Vær kritisk når du deler bilder av barna dine på nett. Barna kan ikke ta valg i forhold til din publisering, og det kan bli oppfattet veldig negativt når de blir eldre. Jeg tror jeg har lagt ut totalt fem bilder av mine barn på nett i løpet av 12 år, sier  Trine Grung.

LES OGSÅ: Ønsker å bryte ned den perfekte fasaden

Bedrifter: Lag en SoMe-strategi

Hun jobber for tiden som digital kommunikasjonsleder i nettsuksessen Kuddle noen dager i uken, men er nå i ferd  med å etablere seg som digital rådgiver i Drammen. Hun har nå flyttet inn i splitter  nye lokaler på Grønland, og gleder seg til å hjelpe bedrifter i elvebyen.

- Da jeg jobbet i Drammen for fem år siden, var det helt utenkelig for mange bedrifter å ta i bruk sosiale medier. Nå er situasjonen annerledes, mange bedriftsledere er i ferd med å våkne. Jeg merker økt etterspørsel fra bedrifter i drammensregionen, og det er superpositivt, sier Grung.

For mange bedrifter er sosiale medier en ny mediekanal å forhold seg til, og en utmerket måte å komme i tettere kontakt med kundene sine.

- Det er en kjempemulighet, men bedriftene må lage seg en klar strategi for sosiale medier. Hva ønsker de å oppnå? Hvem ønsker de å nå ut til, og hvordan vil de kommunisere? Skal de kun bruke Facebook, eller skal bedriftene kjøre full pakke med Twitter, Instagram og SnapChat, som kommer med flere kommersielt spennende nyheter nå, mener Trine Grung.

LES OGSÅ: Mor til åtte og aktiv blogger

Godt sted for branding og omdømmebygging

Blir sosiale medier brukt på den rette måten, er det en utmerket kanal for branding av ansatte og omdømmebygging av selskapet.

- Du får synliggjort selskapet på en helt ny måte. Lederne kan bruke sosiale medier til å bygge stolthetsfølelse blant de ansatte, og knytte  kunder tettere til bedriften. Men du må vite hva du gjør, og det kan være lurt å søke hjelp til å begynne med. Enten hos en ekstern ekspert eller ved å bruke ansatte som har peilig. Bruker bedriftene sosiale medier riktig, er det absolutt et marked for å finne nye kunder, mener Trine Grung.

Kjør workshops med de ansatte, få de med på laget. Lag en strategi som dere tror på, og snakk med de ansatte om hvordan de skal oppføre seg i sosiale medier. Med en klar plan og vilje til å lykkes, kan sosiale medier være en ny og spennende kanal for bedrifter å prøve ut, råder Trine Grung.

FÅ FLERE TIPS PÅ NETTSIDENE TIL TRINE GRUNG

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken