DRAMMEN: I fjor solgte bryggeriet øl for 27.027.000 kroner, det er en økning på nesten fire millioner sammenlignet med året før. Grunnen til økningen er salg i matvarebutikkene til Norgesgruppen forteller bryggerisjefen.

Det gikk ganske bra i 2021, men vi har sett i 2022 at det går ned en del, sier daglig leder Egil Hilde i Haandbryggeriet.

Med stengt uteliv under koronapandemien gikk nesten alt ølet bryggeriet produserte, som var 700.000 liter øl totalt i fjor, til butikkmarkedet.

Selskapets årsregnskap viser et resultat før skatt i fjor på 461.590 kroner. Til sammenligning gikk bryggeriet 1.815.474 kroner i pluss i 2020. Til tross for nærmere en halv million kroner i overskudd, er ikke daglig leder helt fornøyd.

– Resultatet er ikke så bra, fordi marginene i butikk ikke er så gode, forklarer Hilde og fortsetter:

– Vi hadde mål om et litt bedre resultat, så fornøyde er vi ikke. Men det var mye ekstra kostnader med covid, så sånn sett er det greit, konkluderer han.

Satser på eksport

Så langt i år ligger omsetningen omtrent på høyde med fjoråret forteller Hilde, som forteller at han hadde håpet på litt økning. Salget i dagligvarebutikkene har halvert seg i forhold til i fjor. Koronapandemi, prisøkning på råvarer og strømpriser samt råvaremangel gjør at det har vært og er vanskelige år å drive forteller den daglige lederen.

– Nå går folk ut. Salg til utelivet har økt mye, så der jobber selgerne med å få inn nye utesteder i hele Sør-Norge, sier han.

Bryggeriet ser også ut av landet og skal satse mer på eksport. Allerede i september er de klare for Sverige og senere i høst står Danmark for tur.

Det er ikke første gang bryggeriet ser ut av landet. Da de startet opp i 2007/2008 gikk nærmere halvparten av alt de produserte til utlandet forteller Hilde, men fokuset har ikke vært på utlandet de senere årene. Bryggerier på lik størrelse eksporterer så mye som 80 prosent av ølet sitt, hevder han.

– Vi prøver å få opp salget på eksport igjen. Men med økte transportkostnader er det også komplisert, vi får se hvordan det går, sier Hilde som har et mål om å øke produksjonen til én million liter i året.

I fjor investerte bryggeriet i nytt utstyr, blant annet en ny sentrifuge som brukes for å få et klarere øl, og i disse dager monteres siste del av nytt system i produksjonen som vil effektivisere pakkingen.

– Vi kan få vekk slitsom jobb med å brette og flyttekasser. Det vil gå raskere. Det tre personer gjør på to dager nå, kan én person gjøre på en dag, så kan de ansatte få mer interessante oppgaver, forklarer Hilde.

Bærtur på Åskollen

Det brygges stadig noe nytt i produksjonslokalene på Tangen. Noe lages i samarbeid med andre bryggerier i Norge og utlandet. Daglig leder Hilde kan røpe at noe av det som kommer ikke bare er produsert i Drammen, men også inneholder helt lokale ingredienser.

– Vi kommer med et nytt mjød til høsten med frukt og bær vi har plukka selv. Det er noen aroniabusker på Åskollen der vi har vært og plukka. De må fryses ned og tines opp for å være spiselige, sier Hilde.

Knallhardt 2021 for kinoen: – Ikke noe gøy i det hele tatt