Navn: Stian Hansen (41)

Bakgrunn: Økonomiutdanning fra BI Drammen. Har jobbet med salg i Finn, med markedsføring i Siteman (nå Godt Sagt) og med SEO og innsiktsbasert markedsføring i Synlighet og Red performance.

Ny jobb: Ansvarlig for søkemotoroptimalisering (SEO) og innsiktsbasert markedsføring i kommunikasjonsbyrået Godt Sagt. Godt Sagt, Siteman og Catapult slo seg sammen i 2017. Nå teller de 47 ansatte og har nylig flyttet sammen i nye lokaler i Drammen sentrum. Omsetningen i 2017 var 46 millioner kroner og årsresultatet 2 millioner.

Den utflyttede mjøndølingen Stian Hansen (41) jobbet i kommunikasjonsbyrået Siteman da de holdt til i Mjøndalen. Etter flere år i Oslo, der han fant de beste fagmiljøene innen søkemotoroptimalisering og digital markedsføring, har Hansen vendt nesa hjemover. Det er det flere grunner til.

Hvorfor ville du tilbake?

– Vi er et fullservicebyrå som kan tilby hele spekteret innen kommunikasjon. Det er min fremste motivasjon. Jeg liker å bygge, liker å skape og bidra til at andre får utvikle seg, være en faglig inspirasjonskilde. Være med å utvikle avdelingen med SEO og innsiktsbasert markedsføring i Drammen. Jeg har lyst til å være med å bygge «digitale Drammen». Hvorfor kan vi ikke sette en ny kurs? Drammen har vært logistikkbyen, jeg vil være med på en ny tenkning. X-faktoren er at jeg kan være med å bygge noe i Drammen, fra Drammen. Det får jeg en ekstra drive av. I tillegg er det praktisk, for nå kan jeg ta elbilen fra Bærum til Drammen, istedenfor å måtte krangle om en pendlerparkering. Også er jeg litt hjemmekjær.

Hva tenkte du da du fikk tilbudet om jobben?

– Jeg ble spurt, og det er en ønskesituasjon i arbeidslivet. Dette er en etterspurt fagretning og det er et enormt behov. Men det var ikke lett, for jeg jobbet med fantastiske folk og var fagleder. Jeg knytter meg til kolleger, og når jeg ikke er fra Oslo, forlater jeg også de der. Det var ikke gøy å si opp.

Hvordan kom du inn i bransjen?

– Veldig tilfeldig. Da jeg jobbet i Finn for over ti år siden, var det starten på det digitale. Jeg jobbet i overkant mye, og bestemte meg for å banke på døra til Siteman, som den gangen holdt til i Mjøndalen, for jeg syntes de trengte en markedssjef. Sånn begynte det. Jeg lærte mer og mer, og ønsket meg til et faglig miljø der jeg kunne rendyrke SEO og lære. Det miljøet fant jeg i Oslo. Nå kan jeg ta med dette tilbake.

Hvordan balanserer du jobb og fritid, og hvordan kobler du av?

– Jeg prøver å legge bort telefonen, være ute i naturen. Og jeg burde gjort mer av det, der har jeg mye å gå på. Men jeg mediterer en til to ganger om dagen. Å starte med det var en stor endring i livet mitt. Jeg har vært stresset og slitt med høye skuldre. Tidligere mediterte jeg på toget om morgenen på vei til jobb, men det går ikke nå som jeg kjører bil. Nå prøver jeg å gjøre det når jeg legger barn for eksempel, blir igjen 20 minutter etter at barnet har sovnet. Du får mer energi og bedre prioriteringsevne, tenker klarere og tar bedre valg.

Hva er den største utfordringen i din bransje?

– Å få fylt på med kompetanse. At man har tilfang, at universiteter tilrettelegges med linjer og arenaer som utvikler digital kompetanse. At politikerne er gode på å tilrettelegge for innovasjon og nytenkning. Drammen burde hatt en digital klynge, med kontorplasser og subsidier fra det offentlige.

Hva slags leder er du?

– Jeg vil inspirere, ikke styre. Jeg spør hvilke områder vil du jobbe med, så du ikke jobber for mye med det du ikke liker, for det går utover driven og motivasjonen. Du må utfordre deg. Men hvis det ikke gir deg noe, blir du heller ikke i jobben. Før var jeg sånn at jeg lærte meg alt selv, men erfaring har lært meg at det trenger jeg ikke. Teamet må kunne alt, men jeg må ha oversikten og tørre å slippe kontrollen.

Hva brukte du din første lønning på?

– Jeg var litt skolelei på videregående, så jeg begynte å jobbe ved et mekanisk verksted. Lønningen gikk til typiske gutteting som bilstereo og felger.

Hva bare må du ha på kontorpulten?

– Jeg har minst mulig, «clean desk». Det blir rotete i hodet hvis det er mye der. Men jeg må ha penn og papir, der er jeg analog. Mac-en så klart, og et bilde av datteren min og meg. Egentlig liker jeg å jobbe litt forskjellige steder, og kan jobbe hvor som helst, som fra en av sofaene her eller på et stillerom. Det eneste vi mangler er et bordtennisbord. De aller beste ideene får jeg når jeg går tur i skogen eller på ski, og da må jeg notere dem ned på mobilen etterpå.

Arbeidsgiver svarer: Hvorfor fikk han jobben?

– Vi ønsker å være digitalt ledende i regionen, og da vi fikk muligheten til å hente Stian Hansen var vi ikke i tvil. Han vil gå rett inn på laget vårt og styrke vår digitale kompetanse med sin erfaring og allsidighet. Han er ekspert på søkemotoroptimalisering som våre kunder etterspør mer og mer. Dette henger tett sammen med innholdet kundene har på nettsiden sin, og det de fortløpende bør produsere. Han kommer fra rollen som Head of Content og SEO i Synlighet. Han har jobbet med store og profesjonelle Oslo-kunder og vil løfte oss og våre kunder videre. Han kjente oss også fra tidligere ansettelse i Siteman, noe som gjorde det lett for oss å tilby han en ledende stilling hos oss. Flinke digitale rådgivere og utviklere har vi alltid behov for, sier Erik Gabrielsen, strategisk rådgiver og partner i Godt Sagt.

Vet du om noen som har fått ny jobb? Legg det inn her