Navn: Nina Meier (55)

Bakgrunn: Har vært butikksjef og eier av Edwis leker på Liertoppen, BR-leker på Gulskogen senter og Panduro Hobby samme sted. Har også vært distriktssjef for Panduro og jobbet hos Ikea.

Ny jobb: Butikksjef på Kalma interiør på CC Drammen. Butikken har seks ansatte.

Over natta gikk Nina Meier fra å være butikksjef for én butikk i Panduro hobby med ni ansatte til å bli distriktssjef for elleve butikker og ansvar for 110. Så gikk vikariatet ut:

– Jeg hadde fartet rundt, hatt ansvar for to svenske butikker, en i Tønsberg, i Oslo, Kristiansand og i Stavanger. Så da jeg kom tilbake til «bare» butikken på Gulskogen, fikk jeg det ikke til. Jeg måtte ut, forteller hun.

Så hun sa opp. Veien videre gikk til Ikea Slependen.

– Jeg fikk kjenne på kroppen at det er 7.500 kunder innom hver dag. Her og på Panduro har vi kanskje 80-100, så det var en veldig stor overgang, sier den ferske Kalma-sjefen.

Reiseveien ble dessuten litt lang, så da stillingen i interiørbutikken på CC dukket opp etter tre år, var hun ikke sen med å søke.

Hvorfor ville du ha denne jobben?

– Jeg har interesse for møbler og interiør. Og jeg liker den lille familieeide bedriften, det er nok det som gjør det. Da er ikke veien til toppen lang, og du kan ta avgjørelsene der og da. Og så bruker jeg 20 minutter til jobben.

Hva tenkte du da du fikk den?

– Jeg ble kjempeglad! Jeg satte musikken på full guffe og danset i bilen! Det var flere runder med intervjuer og samtaler. Jeg liker ikke å bli kalt sjef. Jeg er den som har den røde tråden her, men vi er sammen om det. Men ansvar, det må jeg ha. Og full kontroll til enhver tid, ellers blir jeg stresset.

Hva er det viktigste du har lært som sjef?

– Å være ydmyk, og samtidig være meg selv. Det første jeg gjorde da jeg startet her var å se, lære og kjenne. Jeg har hatt «bli kjent-samtaler» med alle, og da snakket vi ikke om jobb. Vi satte oss ned med en kaffe og noe godt å bite i. Jeg ville bli kjent med dem, speile hva slags mennesker de er. Blir man bedre kjent, kan jeg håndtere dem bedre senere.

Hvordan skiller du jobb og fritid?

– Når vi går ut herfra, skal vi ha vareopptelling i hodet. I løpet av dagen har du kanskje hatt både vanskelige og flotte kunder, men det er den vanskelige du husker. Dette er viktig for å holde ut hverdagen i butikk: Du sier at ja, jeg hadde en vanskelig kunde, men jeg er fornøyd. Og så være ferdig med det, og tenke på alle de du hjalp som var glade! Det er viktig, for da starter vi på blanke ark dagen etter. Det er ikke verdt å ta med sånt hjem. Og så kan vi ta lærdom av det og dele det.

Hva gjør du for å koble av?

– Jeg går turer med min samboer! Og så har jeg to fantastiske barnebarn som jeg bruker tid på. Vi har en hytte uten vann og strøm, så da er jeg helt avkoblet. En del år tok jeg med meg jobben hjem og satt på kvelden og jobbet. Jeg jobbet døgnet rundt og var nesten ikke hjemme, men så tenkte jeg: Du har familie og barn! Det satte spor og skal aldri skje igjen. Men det har gjort at jeg har blitt den jeg er i dag.

Hva er det beste med jobben?

– Kundene, de gir meg energi! Jeg husker den første spisestua jeg solgte her. Det ble nærmere 50.000 kroner. Jeg var helt skjelven, for jeg tenkte: Har jeg husket på alt nå? Har jeg snakket om vedlikehold? Men så var jeg ydmyk og sa til kunden: «Vet du hva, du er den første jeg selger en spisestue til, så gratulerer!» Gratulerer tilbake, sa hun. Det husker jeg kjempegodt.

Hva er den største utfordringen?

– Personalansvar. Ansvaret for at butikken er bemannet. Er det sykdom og ingen kan jobbe, må jeg tre inn selv. For å spare litt, gjør man det. Det er ikke negativt, men det er utfordringen med å være leder.

Dere jobber både dagtid, kveld og i helger, hvordan har dere det sosialt på jobben?

– De som jobber deltid kommer klokka 16.00, og jeg jobber alltid til klokka 16.30 for å ha kontakt med dem. Da har vi god tid til å prate litt om hvordan vi hadde det i helgen, eller hvordan det gikk på en eksamen. Og så er det litt sosialt også. En gang i året samles vi som jobber i butikken og alle på lageret.

Hvordan er det å være sjef i sosiale sammenhenger?

– Jeg tar kanskje ett glass mer sammen med venner, for jeg føler at her har jeg et ansvar som sjef. Og jeg blir en liten mamma for jentene som er 18–20 år, men jeg må ikke være det for mye heller. I sosiale sammenhenger skal vi være litt annerledes, være litt mer private.

Hva brukte du din aller første lønning på?

– Da var jeg 13 år og jobbet på Glasmagasinet i Drammen en juleferie. Jeg sto opp klokka 5 for å vaske gulv før det åpnet, og det første jeg kjøpte var et strykejern til mamma. På den tiden hadde vi ikke så god råd, og jeg husker jeg var stolt! Strykejernet kjøpte jeg på Glasmagasinet. Og så kjøpte jeg en olabukse på Brutus som var mørk blå med gule sømmer!

Hva bare du ha når du er på jobben?

– Vannflaske! Og en kaffe om morgenen klokka 10 og en klokka 15 sammen med kollegaen min Gerd.

Arbeidsgiver svarer: Hvorfor fikk hun jobben?

– Vi fikk mange gode søkere og vi snakket med en god del. Grunnen til at vi valgte Nina er fordi hun først og fremst er en utrolig hyggelig person som åpenbart er flink med mennesker. Hun har lang erfaring med å drive butikk, og flere ulike typer konsepter og mestrer forskjellige typer miljøer, situasjoner og mennesker. Vi fikk god kjemi med hva vi vil med Kalma interiør, og god match i hva vi tenker, sier styreleder og en av tre eiere, Frank Bjordal.

Vet du om noen som har fått ny jobb? Legg det inn her