Navn: Tone M. Skålevik (49)

Bakgrunn: Utdannet regissør, skuespiller og psykodramatiker. Har jobbet i Nedre Buskerud Teaterverksted og Buskerud Teater siden 2000, blant annet som instruktør, kunstnerisk leder og daglig leder. Driver også eget firma med coaching for næringslivet.

Ny jobb: Teaterinkubator og coach i Buskerud Teater. De er 11 ansatte og engasjerer 15 frilans scenekunstnere i året. Teaterstiftelsen bidrar med profesjonelle krefter, spesielt regissører, inn i amatørteaterproduksjonene i fylket.

- Jeg hadde tenkt å gi meg med teater, sier Tone M. Skålevik (49).

Men etter 34 år i teaterverden og nesten 20 år i Buskerud Teater, har hun fått en helt ny rolle denne høsten. Nå bruker hun både teater- og coachbakgrunnen sin, og coacher og hjelper til i oppstartsfasen av nye teatergrupper, nye prosjekter og egne ansatte.

– Å kunne kombinere begge gir meg mye, sier hun, og kaller det drømmejobben.

– Det er menneskene jeg brenner for i teateret, sier hun.

Det er flere endringer på gang i Buskerud Teater om dagen. De vil at flere scenekunstnere skal flytte fra Oslo til Drammen, og vil jobbe for å tilby dem nok jobb så de har en sikkerhet i bunn.

– Vi som får midler av departementet kan ikke se på prostitusjon av skuespillere. Vi vil ansette frilansere så de får rettigheter og kan jobbe i trygge rammer i våre grupper, at de blir vårt ansvar. Det er dette vi vil bygge, sier hun.

Hva tenkte du da du fikk denne jobben?

– Jeg digga det. Å ha en stilling som coach i tillegg til det kunstneriske var akkurat det jeg ønsket. Jeg kan leve som coach i alle roller, og jeg ser allerede en overføringsverdi, sier Tone som også driver egen bedrift med coaching for næringslivet.

Du har jobbet i Buskerud Teater siden 2000, hva er det med denne arbeidsplassen?

– Jeg er fryktelig glad i folka og det vi har bygd opp. Å få fortsette med noen av de gamle kollegene og få mange nye, bygge teateret, det er så gøy.

Hvordan ble du interessert i coaching?

– I mange store produksjoner, som Juleskurken og Reisen til julestjernen, økte interessen for å kunne gå mer i dybden med skuespillerne. Jeg ville gjerne at de skulle bli mer rusta som mennesker, og ikke bare sterke i rollene sine. Da økte også lysten til å bruke teaterverktøyet på alle mennesker, og jeg lette etter verktøy for å gå mer i dybden. Da fant jeg psykodrama og nlp coaching. Jeg tok tilleggsutdanning sammen med en venninne i tre år. Nå kan jeg bygge skuespillere grundigere. Jeg har akkurat coachet regissørene i Madsebakken teater på Kongsberg og Martemos teater med frokost-teater i Røyken.

Hva er det morsomste du har vært med på?

– Jeg startet en teaterskole for barn i Nicaragua da jeg jobbet i Norges Ungdomslag, og jeg har fått være med å bygge opp Juleskurken og hatt regien fire ganger. Det har vært gøy med alle de store musikalene, som Hair i Nedre Eiker. Men jeg ble også sliten av all logistikken som ikke var det kunstneriske. Nå har regissøren i meg begynt å våkne igjen, så jeg ser ikke bort fra at jeg jeg skal jobbe med musikal igjen. Men det må være lystbetont. Det største adrenalinkicket jeg har hatt på jobb var da en venninne og jeg var leid inn til et kjendisparty, et utdrikningslag, i Oslo. Der lurte vi «hele» Kjendis-Norge som spåkoner. Det var skjult teater. Vi så i glasskule og spådde i kort i fem timer. Det var så gøy. Det kommer jeg alltid til å huske.

Hvordan er en vanlig dag på jobb for deg?

– De er så forskjellige. På morgenen har jeg kanskje kontorarbeid og mail, og møter hjemme eller ute på kafé, ofte enten i Drammen, Asker eller Sandvika. Har jeg oppdrag, kan de være både på dagtid og kveldstid. I dette er det viktig å ta vare på seg selv, så jeg går en time hver dag. Da kan jeg også ha et møte på øret, men jeg må gå 10.000 skritt, det er viktig for meg. Det setter jeg av tid til i kalenderen. Jeg har alltid jobba mye, og jeg elsker å jobbe når det flyter.

Arbeidsgiver svarer: Hvorfor fikk hun jobben?

–Vi var så heldige å allerede ha hennes ressurs i organisasjonen som instruktør. I ettertid har hun også utdannet seg som coach og viser seg veldig dyktig som det. Da var det helt naturlig å skape en ny stilling i organisasjonen. Vi ønsker å få kulturlivet i fylket til å vokse. Tone er foretaksom, så en inkubator og coach i organisasjonen som kan å sette i gang og hjelpe grupper, er for Buskerud Teater en gavepakke, sier daglig leder Hanne Brincker i Buskerud Teater.

Vet du om noen som har fått ny jobb? Legg det inn her