Navn: Marianne Due Sørum (45)

Bakgrunn: Har reiselivsutdannelse og jobbet i reisebyrå før hun startet som kontormedarbeider i privat næringsliv.

Ny jobb: Eiendomskoordinator i Brække Eiendom. De forvalter rundt 170.000 m² næringseiendom i drammensområdet og er 11 ansatte.

I den nye jobben skal Marianne Due Sørum (45) fra Lier være kontaktpunktet ut mot de 220 leietakerne Brække Eiendom har i sine lokaler. Hun skal også jobbe med driftsavdelingen og arkivet, sentralbord og hjemmeside, blant annet.

– Jeg er litt potet, bidrar der det trengs, sier hun. Og alle de forskjellige arbeidsoppgavene er akkurat det hun elsker.

Hva tenkte du da du fikk jobben?

– Jeg ble ringt opp av rekrutteringsbyrået Promiso en onsdag og ble spurt om jeg kunne starte mandag. «Ja, gjerne» svarte jeg. Jeg ville gjerne komme i gang, jeg var redd jeg ville komme ut av arbeidsrytmen og kunne begynne å betvile hva jeg kan. Jeg rakk å registrere ett meldekort på Nav mellom jobbene. Det morsomme var at jeg fikk en personlig SMS fra Nav-saksbehandleren som gratulerte meg og sa jeg hadde gjort en flott jobb. Jeg har tatt vare på den SMS-en.

Hvordan er det sosiale på jobben?

– Jeg begynte en mandag og torsdagen hadde vi pizza- og ølkveld for at jeg skulle komme litt inn i det. Å treffe folk utenfor jobb er fint. Jeg trives med de jeg er sammen med her og gleder meg til å gå på jobb. Latteren sitter løst, og det er viktig på jobb.

Hva er det fineste en kollega har gjort for deg?

– Da jeg jobbet i Lek & Trivsel skulle vi på firmatur, men det var sykdom hjemme, så jeg ble igjen. Da jeg kom på jobb mandag lå det et gavekort der på lunsj i to dager og en blomst til meg fra alle kollegene. Det var kjempekoselig og jeg begynte å grine. Det er viktig for meg at de rundt meg har det bra. Jeg er en sånn person som bryr meg og spør folk hvordan de har det. Vi er på jobb i åtte timer hver dag og ser kollegene mer enn de hjemme. De er familie nummer to, så å vise omsorg for andre er viktig.

Hva er det tøffeste du har opplevd på jobb?

– Da Lek & Trivsel gikk konkurs. Det kom brått på alle selv om vi visste at det ikke gikk så godt. Det var en fantastisk arbeidsplass. Jeg fikk en sorg etter det, for jeg har lett for å knytte meg til folk der jeg jobber.

Hvordan skiller du jobb og fritid?

– Når jeg drar hjem fra jobb prøver jeg å ha fokus på de hjemme. Men når det er mye jobb som henger over, så er jeg ikke god på det, for jeg har høy arbeidsmoral. Etter jeg startet her har jeg drømt om nøkkelkortsystemet og arkiveringen, for det er mitt ansvar. Fritiden bruker jeg på unger og mann. Helt siden jeg fikk barn har jeg jobbet 50 eller 70 prosent, det var et bevisst valg. Men det er ikke lett å få deltidsjobber. På den forrige jobben var det behov for 100 prosent, så jeg startet med det og så at det gikk greit. Yngstemann synes det er litt leit. Jeg har konstant dårlig samvittighet overfor ungene.

Hva gleder du deg mest til?

– Å bli dreven i jobben. Da slapper jeg mer av og får gjort det jeg ønsker å gjøre.

Arbeidsgiver svarer: Hvorfor fikk hun jobben?

– Det var rundt 130 søkere til stillingen. CV-en til Marianne var en av dem som skilte seg positivt ut i tillegg til at vi fikk tips om at hun var en kandidat vi burde snakke med. For oss var det viktig å finne en person som både hadde riktig erfaring og som passet inn i «gjengen» her i Brække Eiendom. Marianne traff på alle punkter og har videre bekreftet at vi tok et riktig valg da vi ansatte henne, sier daglig leder Christoffer Løvdal i Brække Eiendom.

Vet du om noen som har fått ny jobb? Legg det inn her