Navn: Dilek Palaz (26)

Bakgrunn: Jobbet 10 år på Clarion Collection Hotel Tollboden. Startet som praktikant, ble lærling og etter hvert resepsjonist. Har også jobbet i farens bedrift og på Baker Klausen. Er fagprøvesensor i resepsjonsfaget hos Buskerud fylkeskommune.

Ny jobb: Resepsjonist på Quality Hotel River Station. De er rundt 80 ansatte.

På Quality Hotel River Station, også kjent som «Brunosten», er alle de ansatte nye. Hotellet åpnet dørene 1. november, og en av dem som var på jobb den dagen var Dilek Palaz fra Drammen.

– Det var helt fantastisk. Først viste jeg venner og familie rundt, så tok jeg initiativ til å starte på jobb et par timer før fordi det var en del å gjøre. Det ble en 12–13 timers lang vakt. Det var så fint at så mange nysgjerrige drammensere kom, sier 26-åringen.

Hun jobber hovedsakelig i hotellets resepsjon, men som del av det de kaller «service crew» på hotellet, kan hun bli satt til å jobbe med booking av konferanser eller som servitør i restauranten hvis det trengs.

– Vi hjelper til overalt, både ansatte og ledere. Det er dritkult. Det blir en annerledes hverdag og vi forstår hverandres jobb bedre, sier hun.

Hvorfor ville du jobbe her?

– Jeg trengte utvikling etter mange års erfaring fra Clarion Collection-kjeden, litt nytt beite. Dette var en fin mulighet for å videreutvikle meg, for det er et større hotell og mer konferanse her. Jeg jobbet på Tollboden fra jeg var 16 til 26 år, og en eller gang må man bytte, selv om man er veldig knytta til jobben man har. Tollboden blir dypt savnet.

Hvordan var det å være på et «speeddate»-intervju for jobben?

– Kjempekult, det var gøy å være med på. Vi hadde to minutter til å snakke, og jeg snakket mye, fort og nok. Jeg følte det gikk kjempebra. Jeg er utadvendt og vant til å snakke, men likevel var det stressende å sitte der med to personer og at det skulle gå så fort.

Hva tenkte du da du fikk jobben?

– På intervjuet sa de at «deg skal vi ikke miste». Etter annengangsintervjuet var det et ja fra meg, så jeg ventet på telefonen. Jeg ble kjempeglad og begeistra for å få muligheten til å jobbe fulltid i resepsjonen på et flott hotell med store kurs- og konferansemuligheter, og bli kjent med nye kolleger. Det er en ære å begynne i den nye «brunosten».

Alle her på hotellet er nye, hva gjør dere for å bli kjent?

– Vi hadde en «culture-day» der alle ansatte var med. Da tok vi en bli kjent-runde, det var interessant og spennende. Vi skal ha lønningspils og julebord.

Er det noe som har gjort ekstra inntrykk på deg på jobb?

– Jeg har opplevd mye fint på ti år. Det som har berørt meg ekstra var at da jeg hadde det vanskelig privat, så fikk jeg bo hos Trine (hotelldirektør på Tollboden) i én måned og feiret jul med familien. Hun er en fantastisk dame. Vi har fortsatt et nært forhold og jeg går innom hotellet nesten hver dag.

Hva har vært den tøffeste dagen på jobb?

– Etter den store husbrannen i Lier var vårt hotell evakueringshotell. Jeg husker jeg tenkte at «jeg håper ikke alarmen går her». Så skjedde det, og det var ikke noen reell brann, men feil i et anlegg som varslet og som gikk ut i en stor alarm uten av vi forsto hvorfor. Den dagen var tøff, og jeg ble så lei meg at jeg faktisk felte noen tårer. Jeg ble lei meg for at de måtte oppleve det der de skulle føle seg trygge.

Arbeidsgiver svarer: Hvorfor fikk hun jobben?

– Dilek ble ansatt fordi hun er et sant herlig fyrverkeri av ei dame. Hun kom til oss på intervju proppfull med energi, mot og begeistring, og tok oss med storm. Hun har stor kunnskap om hotellfaget og er en kunnskapsrik «Choice-er», sier Front of House Manager Ingvild Jacobsen i Quality Hotel River Station.

Vet du om noen som har fått ny jobb? Legg det inn her