Navn: Paeman M. Amin (33)

Bakgrunn: Utdannet landbruksingeniør. Har jobbet i Nille-kjeden siden 2013.

Ny jobb: Butikksjef på Nille Magasinet. De er sju ansatte.

13. september 2013. En dato Paeman M. Amin husker veldig godt. Den dagen tok hun fatt på sin praksisplass hos Nille på Gulskogen. En ny karriere innen salg og service hadde begynte å rulle.

33-åringen fra Kurdistan hadde kommet til Norge to år tidligere. Egentlig er hun utdannet landbruksingeniør fra universitet i hjemlandet, men det var ikke noe hun trivdes med. To uker etter at hun startet i praksisen hos Nille fikk hun jobb som ekstrahjelp, og kort tid senere tok hun over ansvaret for butikken på Eiker Senter.

– Det var spennende og interessant for meg. Jeg er sånn som blir motivert av å ta ansvar, sier hun.

Å jobbe med salg og service var noe hun likte godt.

– Men jeg fikk godkjent utdanningen min her, for jeg ville bevise for meg selv at jeg hadde den, sier hun.

Hvordan reagerte du da du fikk jobben som butikksjef?

– Jeg begynte å gråte da distriktssjefen ringte. Jeg klarte ikke å si noe. Det var noe jeg hadde ventet på veldig lenge, jeg liker jobben og butikken. Jeg tenkte at det var liten sjanse til å få den siden det var andre søkere med mer erfaring.

Hva er det morsomste salget du har hatt?

– I fjor var det en mann som kom hit og sa han lette etter gaver han skulle sende til utlandet, men han trodde ikke vi hadde noe. Vi hadde tilbud på innpakning da, og det endte med at han kjøpte 14 gaveposer som vi fylte med 14 poser Smash, 14 poser Bamsemums og 14 av annet godt. Han som ikke ville kjøpe noe handlet for 1.800 kroner! Det var veldig gøy for meg. Det handler om kundeservice.

Hva er din største flause?

– Da jeg var ny i praksis, var jeg ikke flink med kassa. En kunde ville ta ut 250 kroner, men det ble 2.500 kroner. Hun ville ha pengene tilbake på konto, og jeg ønsket å bli en god selger, så jeg ble med til banken og satte over. Nå kjenner jeg damen, hun ble en venn som jeg får en klem av og som spør hvordan det går når hun kommer innom butikken.

Hva slags sjef er du?

– Vi skal være en familie, ikke ansatt og sjef. Jeg er veldig tydelig og strukturert, samtidig åpen. Er det noe, er det bare å komme til meg. Vi har en god tone mellom oss. Jeg er veldig opptatt av kundeservice, og prøver å motivere andre. Er det en ny kampanje, står jeg foran butikken og føler på hvordan det er å være kunde. Jeg er en veldig konkurranseperson, vil bli best. Å være på topp fem i distriktet er gøy.

Hvordan skiller du jobb og fritid?

– Jeg har en sønn på fire år, så jeg bruker tiden mellom klokka fem og sju på ham. Så blir det litt hjemmekontor på kvelden. I helgene bruker jeg tid på turer med sønnen min.

Hva liker du best med jobben din?

– Jeg er veldig glad i å jobbe med folk, og se ulike folk hver dag. Og det er noe nytt hver dag.

Arbeidsgiver svarer: Hvorfor fikk hun jobben?

– Vi vurderte både interne og eksterne kandidater, og hun var best egna. Hun har et eierskap til butikken som gjør at hun gjør det som er nødvendig for å få resultater, og så er det engasjementet hennes. I ettertid har hun vist seg å være riktig ansettelse, hun gjør en god jobb, sier distriktssjef Trond Arve Johnsen i Nille.

Vet du om noen som har fått ny jobb? Legg det inn her