Navn: Basharat Karim (38)

Bakgrunn: Har jobbet med salg og service siden han var 20 år. Kommer fra Kiwi hvor han har jobbet i tolv år. De siste årene var han assisterende butikksjef.

Ny jobb: Butikksjef på Coop Extra på Konnerud. De er 15 ansatte, inkludert tre sommervikarer.

Bsharat Karim begynte i den nye jobben i starten av mai. Å bli butikksjef er det største han har opplevd i arbeidslivet.

– Det er første butikk jeg er sjef i, det er alltid spesielt når man får det. Jeg har bare positive opplevelser fra de tidligere tolv årene, men jeg vil si dette er toppen av kransekaka.

Det var spesielt én ting som utmerket seg da han sluttet i det han beskriver som den grønne konkurrenten.

– Det var litt rart å bytte den grønne uniformen med den røde.

Hvorfor søkte du på denne jobben?

– Etter å ha jobbet som assisterende butikksjef de siste årene, var butikksjef neste steg. Da jeg fikk denne muligheten, kunne jeg ikke takke nei. I alle fall ikke når det er nærbutikken, da måtte jeg klinke til. Jeg føler meg klar for det, selv om det er litt feil å si, for man blir aldri ferdig utlært. Jeg kjente jeg var motivert, og det hjalp at samboeren og sønnen min ga meg tommel opp. Jeg sa det ble mye jobbing i starten, men de har backet meg fullt ut.

Hva slags sjef vil du være?

– Jeg er ikke glad i ordet sjef. For meg er en sjef som går og sjefer rundt, så jeg ser på meg selv som en leder. Jeg er blid og positiv, og vil overføre mine verdier til mine ansatte. Mitt engasjement ønsker jeg å smitte over på dem.

Hvordan fant du ut at det var dette du ville jobbe med?

– Det har vel alltid vært der. Jeg har alltid brent for det. Jeg er veldig positiv av meg og har alltid vært serviceminded. Det har falt meg naturlig, og jeg har aldri kjedet meg. Det er noe å gjøre hele tiden, det er action og det er en spennende jobb. Dagene er aldri like.

Er du så positiv hele tiden?

– Det er kundene vi lever av, det skulle bare mangle. Det er alfa og omega å være blid og positiv. Å smile på jobb er det minste vi kan gjøre, det koster oss ingenting.

Har du noen rutiner?

– For å få en butikk til å fungere må man ha faste rutiner, slik at folk vet hva de skal gjøre til enhver tid. Det er jo på en måte det viktigste med å drive butikk. Jeg er på jobb klokken seks hver dag, og det første jeg gjør er brødpåfylling. Det er pang-pang hele tiden. Jeg merker ikke timene.

Hva liker du minst med jobben?

– Jeg har et mantra: Det finnes ingen jobb for liten, ingen for stor. Jeg legger inn sjela mi uansett, om jeg skal ut og feie parkeringsplassen eller fylle på varer. Selv om folk tenker at det er litt mindre artig, betyr det like mye for meg alt sammen. Det er like mye verdt, for det gir like mye tilbake. Jeg gjør ting ordentlig og har passion for faget. Det er hele pakken i å drive butikk, du må like alt.

Har du noen kundeopplevelser som utmerker seg?

– Man husker jo alle folka, det er noen som byr mer på seg selv. Men det er aldri noe ålreit å ta folk i nasking eller tyveri. Det er like kjipt hver gang. Det er den mindre hyggelige delen, men det er en del av det.

Arbeidsgiver svarer: Hvorfor fikk han jobben?

- Det var mange søkere på denne stillingen, men etter en periode med litt hyppig bytte av butikksjefer ved denne avdelingen så la vi noen nye kriterier til grunn som Bsharat leverer strålende på. Han har lang erfaring fra dagligvaren og lavpris ettersom han har vært tolv år i Kiwi. Han fikk strålende referanser fra tidligere ledere, samt at han er en leder som inkludere sine ansatte. Han setter kunden først og er i god gang med å få opp standarden på denne butikken. Så er det jo også en stor fordel at han bor på Konnerud og kjenner området godt, sier distriktsjef Halvard Lie i Extra/Prix Sørøst.