Vær på vakt. Svindlerne blir stadig mer utspekulerte

Av
DEL

MeningerEn falsk faktura Apple eller telefoner fra India. De fleste av oss utsettes for svindelforsøk, og vi vil nå også oppleve at mange svindlere utnytter koronasituasjonen.

Få har nok vært nærmere å bli svindeloffer enn vår bedriftskunde Lasse Transeth. Han styrer et stort kleskonsern som selger merket Gant fra Drammen, med 10 butikker og over 150 ansatte over hele landet. Da han var på jobbreise til Stockholm fikk regnskapsmedarbeideren en mail fra Lasse, der det stod at 29.000 euro måtte hasteutbetales. De driver jo klesagentur, så utbetalinger til utlandet er ikke helt uvanlig.

Da Lasse var tilbake på kontoret mandag, og den ansatte plutselig sa: «Jeg fikk utført det, jeg fikk overført de pengene du ba om», begynte alarmklokkene å ringe. Han skjønte at det var en svindelsak og ringte umiddelbart oss i banken. Vi måtte dessverre gi beskjed om at pengene var gått fra konto, og at nesten 300.000 kroner mest sannsynlig var tapt.

Vi prøvde likevel å kontakte vår spesialistavdeling i København. De klarte faktisk å få toppet pengene i Italia en uke etter utbetalingen. Svindel-ekspertene kontaktet mottakerbanen og fikk dem til å fryse pengene, og Lasse kunne ikke tro det når vi ga beskjeden om at han fikk igjen summen han hadde betalt.

Slike svindelforsøk som Lasse Transeth opplevde er langt fra enestående. Kampen mot svindel er en katt-og-mus-jakt der de kriminelle blir stadig mer avanserte, og all usikkerheten rundt koronasituasjonen vil nå utnyttes av svindlere. I løpet av 2019 økte forsøk på betalingssvindel med nærmere 100 prosent, ifølge våre tall fra Danske Bank. Du har sikkert opplevd utspekulerte forsøk på svindel via sms, mail eller telefon. Dette er masseproduserte svindelforsøk som noen ganger kan være svært troverdige, men så har vi også et knippe mer avanserte og individuelle svindelforsøk mot privatpersoner.

  • Investeringssvindel: Du får et tilbud om å investere i kryptovaluta eller noe annet som har vært mye i media, gjerne i form av en annonse på sosiale medier. Annonsen garanterer høye gevinster. Noen tar kontakt med deg i etterkant, og selgerne er svært profesjonelle og overbevisende.
  • Love scam: Svindlerne gjør seg kjent med deg via sosiale medier, og målretter seg gjerne mot enslige voksne damer. Utgir seg typisk for å være en utstasjonert amerikansk soldat. Bruker god tid, gjerne mange måneder. Begynner i det små, og bygger en svært troverdig historie.
  • Rental scam: Svindel i forbindelse med ferieutleie. Via nettet kommer du i kontakt med utleier av feriehus. De tilbyr deg gjerne early bird-rabatt, men da må du sende meg pengene direkte til selger. Når du ankommer feriestedet så er ikke leiligheten der.

De store pengene

Trenden som øker mest er de mer avanserte svindelforsøkene mot bedrifter, også her kan vi dele i kategorier. I den første formen blir topplederne personlig lurt, i den andre er det knyttet til uklarhet og forvirring rundt regningsbetaling.

Toppledersvindel: Svindlerne får ledelsen i bedriften til å tro at de er en etablert forretningspartner. Et eksempel er hvordan et datterselskap trodde de kommuniserte med morselskapet. De hadde utallige mailkorrespondanser og telefonkonferanse med svindlerne, der språk og tone i kommunikasjonen lignet veldig på det de hadde fått tidligere. Svindlerne fikk ut store summer.

Forfalsket betalingsinformasjon: Det var dette Lasse Transeth ble utsatt for. Det kan også skje ved at bedriften I nærheten av forfall for faktura får beskjed om at det har skjedd noe som gjør at betalingsopplysningene på en faktura må endres. Mailen ser lik ut som de du vanligvis får fra firmaet, og hvis du ringer oppgitt kontaktinfo, blir informasjonen bekreftet.

Hva gjør vi, og hva kan du gjøre?

Vårt generelle råd til både privatpersoner og bedrifter er å være mer oppmerksom og forsiktig på alle inn- og utbetalinger. For å være litt mer konkret:

  • Aldri trykk på en link du får tilsendt, som du ikke vet du kan stole på.
  • Er du leder i en bedrift – ikke legg ut at du skal ut å reise, og ikke ha hele styret med bilder og epostadresser på nettsidene. I Lasse Transeths tilfelle hadde nok svindlerne fått med seg at han skulle på tur til Stockholm, og de timet nok forsøket deretter.
  • Forsikre deg om at bedriften har en god struktur på hvem som kan utføre betalinger.

I Danske Bank er vi rundt 100 årsverk som er dedikert til å avdekke svindel, og bankene har nå gode rutiner på overvåkning av firma og kontonummer, og vi tar kontakt med deg så snart vi oppdager at vi tror du er i ferd med å bli svindlet. Dilemmaet vårt er at det er kunder sine penger, du kan gjøre hva du vil med dem, og noen vil ikke tro på at de blir lurt.

Mange har spekulert på om vi i Norge er litt mer godtroende, og at det er derfor vi utsettes for det voldsomme trykket av svindelforsøk. Men det er ikke bare i Norge det øker, svindelen øker over hele verden, dessverre. Svindel kan føre til privatøkonomisk ruin eller konkurs, og all usikkerheten rundt koronaviruset vil nå utnyttes av svindlerne, så vær på vakt.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags