Velkommen til Drammen, du er stygg!

Av
DEL

Meninger Kroppspress er big business, og fremgangsmåtene er til dels kyniske. Et godt eksempel er Tinder, der unge gutter og jenter opplever å få opp reklame med tilbud om å endre utseende sitt mellom alle swipene som ikke ble noen match.

Ifølge Press, Redd Barnas ungdomsorganisasjon, sier 43 prosent av jentene i en undersøkelse at de er misfornøyd med utseende sitt, og 68 prosent av jentene ønsker å endre på utseende sitt. Blant menn er 16 prosent misfornøyd med egen kropp, mens 52 prosent ønsker å endre på det. Fra 2012 til 2018 var det ifølge en artikkel i abcnyheter en tredobling i antall klinikker som utførte kosmetiske inngrep, og markedet er fortsatt i stadig vekst.

De som har produkter å tilby disse personene, har med andre ord et godt marked, og i Drammen og Viken har de politikere som legger til rette for at de kan få markedsføre seg også.

Hele baksiden av flere bybusser er dedikert til reklame for plastikkirurgi. Her får jentene som vil endre eget utseende, og som ifølge Press er nede i 12-års alderen, tips om hva som kan endres på. For er du i utgangspunktet fornøyd med eget utseende, lister annonsør Margit Hammerstad opp nye idéer om hva som kan endres: ansiktsløft/ panneløft, fettsuging, Botox, øyelokksplastikk (hva f...n er det, og hva er feil med øyelokka mine?), restylane og mye mer.

Brakar eies av Viken fylkeskommune, og det er politikerene våre som setter føringer for hva som skal få annonseplass på byens busser. SV har sagt at de vil ha et nasjonalt forbud mot reklame for plastisk kirurgi, men her i Drammen og Viken ser vi at politikerene selv gir reklameplass til denne råtne industrien.

Slik kan vi ikke ha det. Felleskapets busser skal ikke brukes til å fortelle ungdommer at de ikke er bra nok, og de som sitter med den politiske makta i Viken må rydde opp før våre unge begynner å tro det.


Les også

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags