Vi som er avhengig av bussen kjenner følelsen av å enten komme for tidlig eller for sent

Av
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Jeg er en jente på 18 år som går siste året på videregående. Jeg går studiespesialiserende, og har mange år igjen som student. Jeg har, som mange andre unge ikke lappen på bil, av økonomiske grunner. Men jeg skjønner hvorfor mange velger å ta lappen tidlig.

Politikere oppfordrer alle til å bruke kollektivtransport med tanke på miljø, men for enkeltpersonen er det å ha lappen både enklere og billigere. Med kollektivtransport er du nemlig avhengig av gode tilbud, tilbud som kommer tidsnok. Det er også dyrt å reise kollektivt, en vesentlig grunn til at mange velger bilen.

Følg oss på Facebook - DT Meninger

Fra nyttår ble flere kommuner og fylker rundt i Norge slått sammen. Dette kom ikke som noe sjokk, men det er uenigheter om det er positivt eller negativt. Jeg tillater meg å spørre hvordan denne kommunesammenslåingen vil påvirke oss?

Det er mye snakk om klima, og jeg forventet at det fra skulle bli enklere med miljøvennlig transport, noe som dessverre ikke stemte.

Jeg befinner meg i tidligere Nedre Eiker, men skolen er flere soner unna. Soner jeg trodde ville bli større fra 2020, siden Nedre Eiker nå er Drammen. Jeg trodde dette ville bli én sone. Busselskapet derimot, mener det fortsatt er to soner, og gir ingen prisendring.

Som student kan du kjøpe ungdomskort hver måned. Det synes jeg er et flott tilbud, men månedskortet er dessverre det eneste positive jeg finner ved å reise kollektivt. Ungdomskort er nemlig bare for de under 20 (eller 24 om du studerer). Uten dette blir det sjokkerende dyrt og veldig vanskelig å velge grønt.

Et ungdomskort koster 310 kroner og gjelder i hele Buskerud, også på togturer innenfor Buskerud. Uten et slikt kort må du betale over 800 kroner for én sone, og prisen øker for hver sone man reiser til. Om man tar buss, må man ofte igjennom flere soner. Dette blir dyrt, spesielt siden denne typen billett ikke gjelder på tog.

Om du bor i Nedre Eiker er du antakelig kjent med dårlige bussforhold, og mange håpet på bedre busstilbud nå som vi bor i Drammen. Vi som er avhengige av busser, men er rammet av dårlige tilbud, kjenner igjen følelsen av å enten komme flere timer for tidlig, eller komme for sent. Dette er spesielt ille på vinteren, da det er glatt og det å ta veien til fots både kan være skummelt og risikabelt. Dette gjelder linjer både i gamle og nye Drammen.

De som bor på Hovjordet eller Åsen må ta to busser for å komme seg hjem fra Drammen. 51 Mjøndalen skal korrespondere med 54 Hovjordet ved Stenseth, noe som dessverre ikke alltid skjer. Jeg har opplevd altfor mange ganger at 54 kjører før den skal, slik at vi som kommer fra Drammen ikke kommer oss hjem. Dette er spesielt kjedelig om siste bussen kjører, og neste buss ikke kommer før morgenen etter. Dette resulterer da i at man blir hentet eller må ta drosje.

Det er heller ikke bare vanlige rutebusser som gjør det vanskelig å velge et grønnere alternativ. Det skjer nemlig jevnlig at skolebusser enten kommer opptil 25 minutter for sent, eller ikke kommer i det hele tatt. Skolebussene skal gjøre det enkelt for elever å komme seg til og fra skolen, og gjøre at rutebusser ikke blir fylt opp. Allikevel svikter bussene elevene oftere enn de følger opp tilbudene. Elevene må dermed ty til rutebussene, og mange kommer seg ikke engang på bussene. Er dette virkelig et tilbud verdt å skryte av?

Når man velger å kjøre bil istedenfor å reise kollektivt blir man fort kalt miljøsvin. Men kollektivtilbudet er for dårlig til å kunne klandre bilister.

De fleste ønsker å komme seg fra A til B på billigst mulig måte. Men enda flere prioriterer å komme seg til B tidsnok, eller i det hele tatt komme seg dit. Om alternativene du kan velge mellom er 1) dyrt og uforutsigbart, eller 2) billig og du vet du kommer fram, velger du nok alternativ 2. Det er bilen.

Ungdommen i dag vil gjerne velge miljøvennlig, men vi trenger hjelp. Om noen år tar vi over denne jorda, hjelp oss å ta vare på den.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken