Gå til sidens hovedinnhold

Virkeligheten er annerledes enn den idyllen Nav-direktøren beskriver

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

I et i avisen 14. september fremholder Nav-direktør Inger Anne Speilberg at stortingsrepresentant Per Olaf Lundteigen tar feil når han hevder at Nav og etatens kontorer er lite tilgjengelige. Direktør Speilberg skamroser etatens åpne linje, og nærmest grenseløse tilgjengelighet. Man minnes Willoch-mantraet: «Nu går alt så meget bedre!»

Men det gjør jo ikke det. De fleste «brukere» erfarer at virkelighetens verden er langt annerledes enn den idyllen Nav-direktøren beskriver. Nav – selve det sosiale sikkerhetsnettet her til lands – har også som en viktig målsetting å begrense etatens utgifter. Derfor må «brukerne» ordne stadig mer av sin kontakt med Nav som selvbetjening hjemmefra, fortrinnsvis ved bruk av Internett og Navs «Din side».

Vi husker den tragikomiske historien om «brukeren» som manglet penger til strømregning. Han fikk orientering fra Nav Sosial om muligheten for å steke mat på billig grill, som kunne kjøpes via Finn.no. Og tips om å låne penger fra familie og venner. «Brukeren» fikk i det minste svar fra Nav. Det gjør ikke jeg.

I et brev til Nav 5. juli på vegne av en ny klient, pekte jeg på at hun hadde kun kr 241,13 tilgjengelig på bankkontoen sin. Klienten fikk ikke sosialstønad, og måtte lære seg å koke suppe på lånt spiker. Beløpet var neppe tilstrekkelig til livsopphold i halvannen måned, da hun ville få nytt tilskudd fra Lånekassa. .Jeg fikk ikke svar på brevet.

Den 24. august sendte jeg epost til Drammen kommune med spørsmål om hvorfor klienten ikke hadde fått sosialstønad, og jeg selv ikke hadde fått svar på brevet mitt fra 5. juli. Jeg har fortsatt ikke fått svar, verken fra Nav eller fra kommunen. Bare tyst som i graven.

Jeg spør: Åpen linje og god tilgjengelighet i Nav?

Nå til dags er det jo ganske vanlig at skriftlig kommunikasjon skjer pr. epost. Alle statlige og kommunale etater bruker denne muligheten. Bare ikke Nav. Der i gården har man gjort seg totalt utilgjengelig for den slags moderne påfunn. «Brukerne» må skrive brev, som så blir skannet og lagt inn i saken. Neppe særlig rasjonelt og tidsbesparende, spør du meg.

Hvorfor har Nav valgt å følge en slik bruker-uvennlig praksis, som utelukkende medfører unødig ressursbruk, tidstap og irritasjon? Hvem har har bestemt at epost fra «brukerne» skal være bannlyst i Nav? Denne kundefiendtlige praksis må nå snarest endres, og bringes i samsvar med den bruk av epost som praktiseres i alle andre statlige etater.

Men om «brukeren» ikke får lov å sende epost til Nav, så mener Nav tydeligvis at det går helt glimrende den andre veien. Så en klient meldte for noen uker siden at jeg, ifølge hans hjemmeside hos Nav, hadde fått et brev fra etaten den 19. august. Noe brev fra Nav hadde jeg ikke mottatt. Etter litt leting på min pc fant jeg frem til en elektronisk forsendelse fra Nav, blant annet med et brev datert 19.08.21. Jeg prøvde naturligvis å åpne dette brevet, men fikk bare opp en melding om at dokumentet ikke var tilgjengelig. Samme melding fikk klienten ved forsøk på å åpne brevet fra sin pc. Tilgang til brevet var altså ikke mulig, og pr. dags dato vet jeg ikke hva det inneholder. Hvorfor sender Nav meg et ikke tilgjengelig brev?

Åpen linje og god tilgjengelighet i Nav?

Telefonisk henvendelse til Nav har jeg for lengst sluttet å prøve på. Sentralbordbetjeningen i Nav har tydeligvis stående ordre om at alle som ringer skal oppgi personnummer, uansett hvilken saksbehandler man ønsker å snakke med, og uansett hvilken sak man ønsker å snakke om. Jeg kan ikke bruke timevis på å forsøke det umulige – å få telefonkontakt med en saksbehandler som kjenner den saken som ligger foran meg på bordet.

Min erfaring: En åpen linje og god tilgjengelighet er åpenbar mangelvare i Nav.

Mer enn 15 år etter at trygdemastodonten Nav ble etablert, er Nav Sosial fortsatt en slags kommunal gjøkunge i det statlige NAV-redet.

Jeg holder en knapp eller to på Per Olaf Lundteigen, som neppe tar mye feil når han hevder at Nav og etatens kontorer er lite tilgjengelige.

Kan noen i NAV-ledelsen ordne opp i denne elendigheten?

LES OGSÅ:

Les også

Dobbel smell for husholdningene: – Jeg er bekymret

Les også

Nær 4.000 stemmer ble kastet under årets stortingsvalg

Les også

Innbruddsforsøk på Åspaviljongen: – Jeg møtte politiet nederst i bakken

Kommentarer til denne saken