Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Gjør det, gjør det, gjennomfør det!

Annonse fra Sykle til jobben

En giret Vegard Hansen tråkker til i garderoben og får det virkelig til å rulle. ”Gjør det, gjør det, gjennomfør det!” er Hansens budskap. Se videoen her.

For mandag 27. april startet kampanjen ”Gjør det, gjør det, gjennomfør det!” som skal få flere i Buskerudbyen til å sykle.

VINN ELSYKKEL TIL 20.000

Og går du inn på Gjør det-kampanjens facebook-side så kan du vinne en elsykkel til 20.000 kroner. Konkurransen er åpen for alle, og det handler bare om å like kampanjen på Facebook eller å laste opp en sykkel-selfie.

Det er Buskerudbyen som står bak den nye kampanjen som startet mandag. Det er i den sammenheng det er spilt inn en kort ”sykkel-film” med Mjøndalen-trener Vegard Hansen i hovedrollen, som blant annet skal vises på kinoene.

SKAL DOBLE SYKKELANDELEN

Buskerud fylkeskommune og kommunene i Buskerudbyen jobber for å få flere til å velge sykkel til jobb, studiested og fritidsaktiviteter. I Buskerudbyen er sykkelandelen på fire prosent, og målet er å doble denne andelen.

– Vi ønsker å gi en liten dytt i baken til de mange som vurderer å bruke sykkel til jobb, fritidsaktiviteter eller butikken, men som aldri kommer i gang, forteller en engasjert koordinator for Buskerudbyens kampanje, Kjerstin Spångberg. Hun jobber til daglig i samferdselsavdelingen i fylkeskommunen.

– Bruker du sykkel i stedet for bil til jobben bare én av dagene i uka, så vil biltrafikken bli redusert med hele 20 prosent. I tillegg blir du i bedre form, kommer som regel raskere fram, slipper å stå i bilkø og sparer miljøet, påpeker Spångberg som opplyser at det ligger mer informasjon om kampanjen, aktiviteter og konkurransene på nettsiden www. gjørdet.no.

Mens ”Gjør det”-kampanjen startet opp på mandag, var det startskudd for den nasjonale ”Sykle til jobben”-aksjonen uken før. Alle som bor i Buskerudbyen kan dessuten delta gratis på alle de ulike ”Sykle til jobben”-aktivitetene der det også er fine premier å hente.

ELSYKLER I VINDEN

Og det er ikke tilfeldig at elsykkel er hovedpremien for ”Gjør det”-kampanjen.

Salget av elsykler er i en rivende utvikling, og undersøkelser viser at folk som prøver elsykkel har en positiv opplevelse, de sykler lenger enn de ellers ville ha gjort og betalingsvilligheten øker når man har erfart hvilke fordeler det gir.

Transportøkonomisk institutt slår fast at dersom folk kan overbevises om at de kan spare tid og ha en komfortabel reise med elsykkel, er potensialet stort for å få nye reisende over på elsykkel.

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet