Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Hva gjør MIF-gutta her?

Annonse fra Buskerud Storsenter

Vi spurte Mjøndalens fotballhelter om de har oversikten over nye ting som skjer i hjembygda!

Buskerud Storsenter

* Stolt sponsor av Mjøndalen fotball

Åpningstider: Hverdager 10-20 og lørdager 10-18

Adresse: Sandstranda 24, 3055 Krokstadelva 

Vil du holde deg oppdatert på alt som skjer på Buskerud Storsenter? Følg med på Facebook og Instagram

Utenfor Eikers største kjøpesenter står Mads Hansen, Stian Aasmundsen, Morten Sundli, Rhett Bernstein og Kinny Grewal klare. Gutta fra Mjøndalens A-lag har fått beskjed om å møte opp for en litt annerledes treningsøkt denne ettermiddagen. For er fotballspillerne egentlig oppdaterte på hva som skjer i nærområdet? 

- What do you think it looks like? Some train tracks? spør Stian og snur seg mot spillerkollega og amerikaneren Rhett. Gutta gestikulerer og peker oppover. - It's Mjøndalens position in the league, fortsetter Mads og ler. Stemningen er på topp.

Isflak og Drammenselva

Frem til 1971 var det helt andre ting enn flotte butikker og velfylte shoppingposer som satte sitt preg på området på Sandstranda. Da var det nemlig Krokstad Cellulosefabrikk som boltret seg på tomten. I 1905 ble det produsert hele 7600 tonn cellulose med en gjennomsnittspris på 138 kroner per tonn. Og hver vår fikk arbeiderne se et fantastisk skue i Drammenselva, når isen brøt opp til store flak og sto opp mot hverandre der de kom seilende nedover elven. 

Denne fascinasjonen har fulgt mang en generasjon opp gjennom årenes løp. Dermed var det ikke tilfeldig at arkitekt Nils Tveit hentet inspirasjon til isflakformasjonene og de lokale historiene rundt elven når bygdas kjøpesenter skulle få ny drakt.

- I gamle dager var det en populær aktivitet å løpe på isflakene i elven. Isflakene er tatt igjen som et element både på senterets fasade og i logoen. Det er en moderne logo som står til det moderne senteret, understreker senterleder Trond Anke.

- Stolthet i bygda vår!

Dagens heiagjeng er Rhett og Kinny. Mads, Stian og Morten står klare på startstreken. "Klar, ferdig, gå" - gutta beiner avgårde og løper langs den nye symbolveggen til storsenteret. Isflakene hadde definitivt fått konkurranse nedover Drammens-elva! - Når vi tar noe som har lokal tilhørighet og bruker som utsmykning på senteret, synes folk det er veldig årleit, fortsetter Anke og legger til: - MIF er en stolthet i bygda vår! Og vi er stolt sponsor av Mjøndalen Fotball!

Hvem som vant spiller ingen rolle - dagens hjemmelekse er lært. 

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet