Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

I dette huset er alt på nett

Annonse fra Viken Fiber

Drammen er i dag en av Norges mest moderne byer når det kommer til nettbruk. I Karjolveien ligger et hjem der ikke bare familien er på nett, men hele huset!

ALLTID PÅ NETT: Nabojenta Mille kommer ofte på besøk i smarthuset der søstrene Aina og Celina (t.h.) bor.

Fiber er fremtiden

* Gjennom fibernettet tilbyr Viken Fiber tv-, bredbånd- og telefoniprodukter fra Altibox. I fem år på rad har Altibox hatt de mest fornøyde og lojale tv- og internettkundene (EPSI, nasjonale kundetilfredsmålinger).

* Fiber er dagens og ikke minst fremtidens løsning for kommunikasjon, informasjon og underholdning i hjemmet. Har du fiberbredbånd, vil det si god kapasitet uansett hvor mange som er på nettet samtidig. Opp- og nedlastningshastighet er like rask, og dedikerte fiberlinjer gjør at tilgangen ikke blir påvirket av naboens nettbruk.

* Visste du at jo flere som melder sin interesse, desto større er sjansen til å få fibernett hjemme hos deg? Se om Viken Fiber kan levere hos deg her!

I et hypermoderne smarthus ønsker drammensfamilien oss velkommen. Som så mange andre av oss, er det helt utenkelig for familien på fire ikke å være på nett.

- Det er utrolig praktisk og komfortabelt samtidig som sikkerheten er høy gjennom for eksempel bevegelsessensorer og automatisk dørlås, forteller Amit Garg. 

Han har lenge drømt om et slikt energibesparende fremtidshus. - Vi er avhengige av en stor båndbredde ettersom alt i huset er koblet på nettet via fiber.

Kapasiteten er det i alle fall ikke noe å si på. Det bugner av artige løsninger som styres via Internett: Tv-en kommer plutselig opp fra skjenken, persiennene går ned, lysene dimmes og musikken kommer på gjennom et lite klikk på smarthus-appen. Foreløpig er det han og kona, Shweta, som har full kontroll på funksjonene. 

- He-he. Jentene får det når de blir større, kommer det fra Amit.

Det er helt annerledes i Drammen i dag. Husholdninger og bedrifter trenger fibernett!

Anne Berit Rørlien, administrerende direktør i Viken Fiber

- Kan vi se en film nå, eller?, sier Celina (10). 

Hun og storesøster, Aina (11), nyter endelig litt skolefri sammen med venninnen Mille. Det er lett å se at søstrene synes det er gøy å bo her! De nikker samstemte fra hver sin side av mamma Shweta. Og det er fort gjort å bli godt vant. 

- Da jeg var på besøk hos bestemor, tenkte jeg at lysene skulle gå av automatisk, men det gjorde det jo ikke, forteller Aina og smiler.

Linjene ble sprengt

Slik har det riktignok ikke alltid vært i Drammen. Internett-entusiasten Bent Flyen var sjokkert over ståa på nettverksfronten i Drammen da han kom hjem fra studier ved Universitetet i Minnesota i 1995. "Noe måtte gjøres", sa han den gangen.

FIBERGRAVING: I starten var drammenserne skeptisk til fibernett. Nå, derimot, graves det for fullt.

Via Drammensnett etablerte han den første modempoolen hvor du kunne koble deg opp lokalt i Kirkegata 5 på en 64 kbit/s linje. I løpet av 1995 hadde de over 100 modem.

- Da det ikke var mulig å levere nok telefonlinjer, fordi linjene ble sprengt, måtte vi flytte utstyret, erindrer Flyen.

Anne Berit Rørlien, som er administrerende direktør i Viken Fiber, var med på å få fibernett til Drammen for ti år siden.

- Den gangen var det enkelte som var skeptisk til om dette var noe man hadde bruk for.

Nå kan hun bekrefte at drammenserne definitivt er på nett.

- I Drammen i dag er det helt annerledes. Nå er det ingen tvil om at husholdninger og bedrifter trenger fibernett. Behovet for Internett og tv levert over veldig raske linjer med høy kvalitet, er helt enorm, forteller Rørlien, og smiler idet vi spør om hvilken duppedings hun selv er mest avhengig av. - Det må bli telefonen!

Viken Fiber bygger og drifter fibernett og er det største fiberselskapet på Østlandet. Nettet bygges ut kontinuerlig, og selskapet har per dags dato 115 000 kunder fordelt på over 50 kommuner i Buskerud, Vestfold, Telemark, Oslo, Akershus og Østfold.

Den første kunden

En av dem som turte å kaste seg på fiberbølgen helt i starten, er Berit Brenne (71). Hun var den aller første kunden til Viken Fiber. Det var i 2005 - tre år før gigabitlinjen kom til byen og DT skrev på sine nettsider ”Norges raskeste Internett til Drammen”. Denne sommeren har Brenne og mannen hatt fibernett i ti år allerede.

- Vi merket stor forskjell på hastigheten på Internett. Bildekvaliteten på tv-en ble også betydelig bedre enn hva vi hadde hatt tidligere. Ettersom mannen min ser altfor mye på sport på den ene tv-en vi har, da kan jeg lese på nettbrettet eller høre på lydbøker, sier Berit og smiler lurt.

Anne Berit Rørlien bekrefter at med fiberbredbånd er du klar for fremtiden.

- Disse fiberkablene har ubegrenset med kapasitet og gjør at fibernettet kan vokse sammen med familien eller bedriften, etter hvert som behovet blir økende, forteller administrerende direktør i Viken Fiber. 

Og akkurat det kan være avgjørende når nå også alle tingene rundt oss skal på nett. For kjøleskapet ditt er snart like pålogget som deg. Det er bare å se opp for flere smarthus i Drammen i tiden fremover. Sjekk om du kan få fiberbredbånd her!

Redaksjonen i Drammens Tidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet